A Wankel-motorban nem dugattyúk végeznek alternáló mozgást hengerekben, hanem (konyhanyelven megfogalmazva) egy furcsa, ívelt oldalú háromszögletű test végez imbolygó körmozgást egy Kinder-tojás hosszmetszetére emlékeztető alakú térben. Ez az úgynevezett bolygódugattyú sűríti be az égéstér bizonyos pontjain a benzin-levegő keveréket, amit ugyanúgy gyújtógyertya lobbant be, mint a klasszikus Otto-motorban. A Wankel-rendszer előnye, hogy kis helyigényű, kis tömegű, kevés alkatrészt tartalmazó motor képes vibrációktól mentesen nagy teljesítmény előállítására. Hátránya az állandó tömítettségi probléma a dugattyúél és a kamrafal találkozásánál; ebből fakad az üzemeltetésben gondot okozó, relatíve magas üzemanyag- és kenőanyag-fogyasztás.
A mai autógyártók közül történelme során a Mazda foglalkozott a legtöbbet ezzel a motorkonstrukcióval. A japán gyártó időről időre meglepte a piacot Wankel-motoros kocsikkal - jelenleg is épp ezt teszi, hiszen az MX-30 elektromos autó az idei évtől elérhető hatótávnövelő Wankel-benzinmotorral felszerelt változatban is. A Mazda a '60-as, '70-es években kis személyautókat, kis kupékat dobott piacra Wankel-motorral, sőt; még egy platós kisteherautót is készítettek, ez volt a Mazda Rotary Pickup. 1978 és 1997 között az RX-7 modell három generációja a sportkocsik piacát kavarta fel egyedi technikájával.
Elszánt német veterán-projekten gondolkodók számára izgalmas lehetőség körülnézni a hasonló korú, jó állapotú kocsik között viszonylag olcsón megszerezhető NSU-RO 80-asok között. Az Audi egyik elődmárkája annyira komolyan vette a Wankel-motort, hogy 1967-re megépítette ezt a polgári, középkategóriás autót, amivel elnyerte az 1968-as Év Autója díjat, majd a kocsit tíz éven át piacon tartották. A különleges technikától való félelem mára páriasorba taszította ezt a típust, éppen ezért lehet már négyezer euró körüli áron jó esztétikai állapotú, bár szinte biztosan komoly műszaki rekonstrukcióra szoruló példányokra lelni.
Ezek az értékes veteránautók, illetve youngtimerek persze nem hétköznapi szereplői a használtpiacnak. Van viszont egy modell, ami elérhető áron, akár napi használatú kocsiban gondolkodva is lehetőséget ad a Wankel-motoros autózásra. A 2003 és 2012 között gyártott RX-8 négyajtós (egy oldalon lévő ajtajai egymással szemben nyílnak), hátsókerék-hajtású, négyszemélyes családi kupé. Lökettérfogata ugyan csak 1,3 liter, de a Wankel-motor sajátosságai miatt ez minimum 189, a csúcsmodellben 238 lóerős teljesítményt jelent. A Mazda RX-8 különleges vezetési élményét a finoman, lineárisan felépülő teljesítmény és a magas, akár percenkénti 9000-es üzemi fordulatszám adja. Az RX-8 dizájnja, főleg utastere kissé jellegtelen a páratlan technikához képest, viszont sok érdekes, a bolygódugattyúra utaló formai részlet dobja fel az összképet az értő szemek számára.
A legolcsóbb RX-8-ak a korai gyártási évekből a hazai piacon már kétmillió forint alatti áron elérhetők, a német használtpiacon üzemképesen, vezethető állapotban négyezer euró alatt lehet válogatni az idősebb, kisebb teljesítményű példányok közül. Aki egy igazán jó állapotú, keveset futott, műszaki problémáktól mentes, nagyobb teljesítményű példányra vágyik, nagyjából ennek az összegnek a duplájával kalkulálhat. A Wankel-motor konstrukciós sajátosságai miatt ezt az autót decens megjelenésével és kulturált viselkedésével együtt is leginkább csak lelkes technika-rajongóknak, a műszaki különlegességet feltétel nélkül a praktikum elé helyezőknek ajánlhatjuk. A magas fogyasztás, a gyakori olaj-utántöltés és a megbízható működéshez szükséges folyamatos gondos karbantartás igénye együtt jár az utánozhatatlan motorhanggal és a páratlan Wankel-élménnyel.