Egy tönkrement motor esetében mindegy, mi okozta a kárt, a nagyjavítással vagy a motorcserével tisztán, átláthatóan orvosolhatja a problémát a vevő, ha megvette az indíthatatlan, hibás autót. De mi a helyzet egy beázott-átázott kocsival?
Az elöntéses vízkár kiszámíthatatlan rizikófaktort jelent. Pedig nagy lehet a kísértés: sok ilyen kocsi kerül a hazai piacra igen kívánatos áron, jellemzően külföldi forrásokból. Míg nálunk nem túl gyakori jelenség mondjuk a szökőár vagy akár csak a komolyabb árvíz, a tengerparti országokban ez nem ritka eset, a vízkáros autókat pedig előszeretettel vásárolják fel a külföldi biztosítóktól igen jó áron élelmes kereskedők, hogy egy kis takarítás-tisztítás után, vagy csak simán vízkárosként hirdetve a kocsit próbáljanak rajta nyerni behozatal után a hazai piacon.
(Cikkünk írása idején az egyik legnagyobb és legismertebb amerikai autós árverési oldalon, a https://copart.com oldalon 3887 vízkáros járművet kínálnak eladásra. Érdemes belenézni a vízkáros autók listájába: egy tavalyi gyártású 320-as, összkerékhajtású BMW szemre egész elfogadható állapotban maradt belsővel jelenleg 400 dolláros licittel várja új gazdáját. Ha ennyiért sikerülne megszerezni a biztosítótól, még ha ötmillióba is jönne ki összesen a tisztítás, javítás, hazahozatal, forgalomba helyezés, akkor is fele árnál járunk egy normál állapotú tavalyi 320i-hez képest! Egy kereskedőnek ez biztosan megéri, de egy vásárlónak – nagyon nagy kockázat.)
Az ilyen autóknál a jobbik eset, ha édesvíz árasztotta el a kocsit és a víz szintje nem emelkedett sokkal a küszöbvonal fölé. Ilyenkor két dolog történik: a vízzel telítődött szőnyegek, kárpitok bebüdösödnek és elszíneződhetnek – illetve a küszöbökbe és a vázszerkezet más elemeibe jutó, esetleg ott megálló víz, sár, iszap jelentősen felpörgeti a korróziót, a rozsdásodást. Egy ilyen autót, ha nagyon jó áron kínálják, akár meg is szabad venni, viszont ha hosszú távon szeretnénk használni a kocsit, elengedhetetlen (alapos áttisztítás és kiszárítás után) egy profi üregvédelem, kárpittisztítás és a futóműelemek, egyéb víz alá került súrlódó elemek kenésének ellenőrzése, felfrissítése, az esetleg víz alá került elektromos csatlakozók, testelési pontok tisztítása, korrózió-mentesítése.
A mélyebbre merült kocsikat viszont semmilyen körülmények között nem javasoljuk megvásárolni, még nagyon nyomott áron sem. Egy mai kocsiban számtalan elektronikus alkatrész, mikroszámítógép, nyomtatott áramkör van, a motortérben is, az utastérben is, és ezek a legkülönfélébb módon állhatnak kapcsolatban egymással. Márpedig ha egy ilyen elemet víz ér és a korrózió itt-ott belekap az elektronikába, a kábelcsatlakozókba, felderíthetetlen, a legváltozatosabb hibákat eredményező problémák lépnek fel. Ez nem csak kellemetlen, de veszélyes is lehet, hiszen egy mai autóban a biztonságunkról is nagyrészt az elektronika gondoskodik.
A vízkár hatásait erősíti, a korróziós folyamatokat felgyorsítja, ha nem édesvíz, hanem tengervíz árasztotta el a kocsit. Egy ilyen autóban aztán egyszerre történhet és történik is meg minden rémálmunk. Intenzív rozsdásodás, kiterjedt elektronikai problémák, gyakori üzemképtelenné válás lehet a büntetés, ha elcsábulnánk egy nagyon kedvező vételár és a szemre hibátlan állapot hatására.