Az utóbbi néhány év sorra termelte ki az újautó-ipar életét nehezítő kríziseket. A koronavírus-válság miatt elrendelt, a termelést globálisan meg-megakasztó járványügyi intézkedések után jött a nagyrészt a pandémia következményeként előállt félvezető- és nyersanyag-hiány, majd az orosz-ukrán háború, amely részben az orosz gazdaságot célzó szankciók miatt leállított oroszországi üzemek kiesésén, részben az ukrán területen lévő alkatrész-beszállító gyárak leállásán keresztül szűkíti az európai autógyártás kapacitását. Az iparági problémák az új autók gyártásán túl az alkatrészgyártásra is kihatnak, pedig az új autók hiánya szükségessé teszi az idősebb autók pótalkatrészigényes, hosszan tartó üzemeltetését.
A fenti problémák egyik hatása, hogy az utcán parkoló autók vonzó alkatrészforrássá váltak az autótolvajok számára. A kis erőfeszítéssel, gyorsan, egyszerűen ellopható, az autószervizes és autóbontós szektorban keresett, drága alkatrészek sokak számára szó szerint az utcán heverő, csak rájuk váró kincseket jelentenek. Lopják a katalizátorokat, a fényszórókat, hátsó lámpatesteket - és immár lopják a kormánykerekeket is.
Nagy-Britanniában az Admiral biztosítótársaság készített egy jelentést arról, hogy az autókból kilopott kormánykerekek száma 2019 után, a koronavírus-járvány kitörését követő években folyamatosan növekedett. Jelenleg mintegy havi 20 esetről érkezik bejelentés csak hozzájuk az országból, a 2020-as kormánykerék-lopások száma pedig 2021-re 68 százalékkal növekedett. A tolvajoknak nem kimondottan a komplett kormánykerékre van szükségük, hanem a benne lévő légzsákra. A légzsákot viszont nehezebb, lassabb és a véletlen elsülés lehetősége miatt kockázatosabb az utcán kiszerelni, mint az egész kormányt levenni és elvinni. Egy ilyen "bontott" vezetőoldali légzsák ára a brit szervizeknél 200-500 font (90-220 ezer forint) is lehet, majd a légzsák a balesetek utáni javításra érkező kocsi tulajdonosa számára már akár ezer fontos, jóval több mint 400 ezer forintos számla kifizetése ellenében kerülhet az eldurrant régi helyére. Az ellopott kormányú autó tulajdonosa számára természetesen ennél is drágább lesz a légzsák pótlása, hiszen neki a kormánykereket is meg kell venni és az esetlegesen betört üveget, megrongált zárat is pótolnia, javíttatnia kell. Angliában az Admiral tapasztalatai szerint a BMW-k kormányát lopják a leggyakrabban, de a Fordok, Land Roverek, Mercedesek volánjai is az átlagosnál nagyobb veszélyben vannak.
A brit autógyártók és autókereskedők szakmai érdekképviseleti szervezete (SMMT) is észlelte a problémát. Meglátásuk szerint a lopott kormánylégzsákok ügye túlmutat az egyszerű anyagi károkozáson. A szakszerűtlenül kiemelt biztonsági eszköz ugyanis könnyen megsérülhet a ki-be szerelgetések során, ez pedig egy későbbi balesetben akár indirekt módon a bizonytalan eredetű légzsákkal szerelt autót vezető személy egyébként elkerülhető súlyos sérüléséhez, halálához is vezethet!
A kormánykerekek lopása más európai országokban is mintha egyre gyakrabban fordulna elő az utóbbi időben, a német rendőrségi híradásokban is kiemelkedően gyakran fordulnak elő volánjukat vesztett BMW-k és Mercedesek. A biztosítók szakemberei az autósok számára csak triviális elővigyázatossági intézkedéseket tudnak javasolni. A kocsit, főleg éjszakára biztonságos helyen, lehetőleg zárt garázsban, udvarban, térfigyelő kamerák látószögében vagy legalább megvilágított helyen célszerű leparkolni, a kormányt magát pedig a klasszikus, a kormányközepet is takaró, utólagosan beszerzett kormányzárral lehet próbálni megvédeni.