Az autóipar egy klasszikus termék-előállító üzletág, a marketing, a piaci igények megismerésének és racionális kielégítésének tudománya éppen úgy áthatja, mint a pólók, napszemüvegek vagy a parizer piacát. Ha a vevők egy vélt termékelőnyért hajlandóak felárat fizetni, az autógyártók sok mindent el fognak követni, hogy megkaparintsák azt a kis extraprofitot. Márpedig a vevők gyakran hajlandók felárat kifizetni egy ilyen vélt előnyért, a magasabb márkaértékért – akár azonos műszaki tartalom mellett is.
A márkaérték meglepően jól mérhető, kézzelfogható, ezen a linken https://brandirectory.com/rankings/automobiles-100-2019 egészen konkrét dollár-árfolyamot is találhatunk az egyes autómárkák értékéhez kapcsolva. 2019-ben a harmadik legértékesebb autómárka a Volkswagen, a német újautó-piac legsikeresebb szereplője 2018-ban a Volkswagen Golf volt. Mivel sokan akarnak Golfot venni, a Volkswagen-csoport természetesen érvényesíti ezt a túlkeresletet autója árában, így a Golf eleve drága autó a kategóriájában, magasabb vételárát pedig használtan is megőrzi, értékvesztése lassabb, mint más márkáké. Technikája viszont cseppet sem különleges.
A Volkswagen-csoport már hetedik éve építi kompakt autóit az MQB-platformra, vagyis a hozzá tartozó márkák azonos méretű modelljei gyakorlatilag egyazon LEGO-készletből állnak össze, csak a dizájn másmilyen. A VII-es Golffal szerkezetileg szinte megegyező, ugyanazokat a motorokat használó testvérmodellek a kortárs Seat Leon és a Skoda Octavia. Viszont míg a VW márkaértéke az idei ranglistán a harmadik legerősebb, a Skodáé csupán a harminckilencedik, a Seaté pedig a hatvankilencedik! Ez azt jelenti, hogy ha az ember pár éves használt Golfot szeretne vásárolni, de nem vágyik kifejezetten egy Golfra, nem szerelmes a formájába, lehetősége van ugyanazt a technikai tartalmat más emblémával olcsóbban is megszerezni! A hazai használtpiacon egy ötéves, közepesen felszerelt, hozzávetőleg százezer kilométert futott 1.6TDI motoros Golf jellemző kínálati árai a legnagyobb magyar online hirdetési oldal szerint 3,5-3,9 millió forint körül szórnak. Seat Leonból ugyanezzel a motorral félmillióval lejjebb (sőt, esetenként még olcsóbban) találunk eladó kocsikat, a nagyobb csomagterű Octaviák árai is alacsonyabban indulnak a Golfénál pár százezerrel.
Hasonló a helyzet a Peugeot-Citroën testvérmodellek esetén. A Citroën márkaértéke az összesített ranglistán az 54., míg a Peugeot-é 26. És ha rákeresünk 4-5 éves, közepes futásteljesítményű modellekre, megint csak azt találjuk, hogy az oroszlános kocsik átlagos ajánlati árai magasabbak – akár szinte teljesen azonos műszaki tartalom mellett is. A Citroën C5 és a Peugeot 508 közül az ötéves, 120 ezer kilométer körül futott, ugyanolyan kétliteres HDI-motorral szerelt kocsik esetében (mindkettő a PF3-as platformra épülő középkategóriás modell) előbbi 9000, utóbbi 10000 euró körüli ajánlati árral szerepel a német használtautó-keresőkben. (Ezúttal azért a német piacon néztük meg az árakat, mert a Citroën C5 respektje itthon a korábbi modellek műszaki problémái miatt annyira alacsony volt, hogy igen gyár a magyar kínálat a műszakilag a jobb hírű Peugeot-hoz igen hasonló típusból.)
Az autóipar sok hasonló testvérpárt produkált az elmúlt évtizedekben. Az Opel-Chevrolet párosok (Astra-Cruze, Insignia-Malibu), Renault és Nissan tesók (Kadjar-Qashqai) mellett olyan egypetéjű ikrek is születtek, mint a „kolini trió”, a Csehországban egy soron készülő Citroën C1 – Peugeot 108 – Toyota Aygo hármas vagy a Peugeot Expert-Citroën Jumpy-Toyota ProAce kisbusz- és furgon-hármas, amelyek az emblémát leszámítva szinte teljesen egyformák, de a márkaértéket nagyon nagy szórással kell megfizetni. Hiszen a Toyota márkaértéke jelenleg a második az autóipari világranglistán, míg a Citroëné akkor is csak a már említett 54., ha maguk a kocsik ugyanolyanok és ugyanott is készülnek.