Hát persze. A hibátlan, sérülésmentes állapot pszichológiailag nagy érték, de egy kisebb koccanás, ha szakszerűen javították, érdemben nem csökkenti az autók használati értékét és nem rövidíti le az élettartamát. Viszont mindenképpen szem előtt kell tartani, hogy az igazán szakszerű javítás a magyar valóságban cseppet sem száz százalékos valószínűségű forgatókönyv egy-egy baleset után. Ezért megéri tájékozódni - minél magasabb értékű használt autóról van szó, annál inkább.
Az autó kártörténetének lekérdezése a https://magyarorszag.hu/jszp_szuf oldalon lehetséges ügyfélkapuval vagy elektronikus személyi igazolvánnyal. A legtöbb márka szervizhálózata egy alvázszám alapján készséggel ad információt a saját hálózatában történt javításokkal kapcsolatban. Az előéleti információk birtokában azután érdemes elbeszélgetni a tulajdonossal vagy a kereskedővel és meg kell próbálni kialakítani a képet arról, ténylegesen miken is ment keresztül szegény jármű az élete során.
Ha szakszervizben javították a kocsit, ráadásul egy biztosító költségére, akkor bízhatunk abban, hogy gyári javítási technológiával, az eredeti állapotot megközelítő eredménnyel végződött a helyreállítás. Már eleve megnyugtató, ha a biztosító nem vette gazdasági totálkárra a kocsit, hanem lehetségesnek látta reális költségek mellett a javítást: egy ilyen autó valószínűleg nem szenvedett túl komoly, a szerkezeti elemek épségét drasztikusan befolyásoló ütközést, balesetet.
Ha viszont a kocsi gazdasági totálkárból lett helyrehozva vagy a szemmel látható, rétegvastagságmérővel megmutatható, esetleg a motortérben, a kocsi alá nézve vagy a csomagtartó burkolata alatt észlelhető javítási nyomokhoz nem tartozik megnyugtató dokumentáció, érdemes nagyon résen lenni. Számtalan horrortörténetet hallottunk már két roncsból, két fél autóból összetákolt kocsikról, ilyen-olyan forrásból származó donorokkal való ügyeskedésről, amikor esetleg csak a papírok, az adattáblát tartalmazó zárhíd és a beütött alvázszámot hordozó pár négyzetcentis lemezdarab származnak az eredeti autóból, a kocsi többi része pedig ki tudja, honnan került elő. Vagy ott a félelmetesen eltorzult vázszerkezet húzatópaddal történő helyreállítása, ami az EU számos tagállamában tilos, mert a meggyengült teherviselő elem a javító hajlítgatás után már sosem lesz olyan masszív, mint amilyennek tervezték, ez pedig egy újabb baleset során komoly biztonsági kockázatot rejt.
A kicsit is gyanús kocsik megvásárlása előtt mindenképpen javasolt profi állapotfelmérést végeztetni egy független autószervizzel, autószerelővel. Ha ilyenkor kiderül, hogy az aktív és passzív biztonság rendben van (vagy százszázalékosan javítható), komoly szerkezeti elem pedig nem sérült, akkor természetesen kisebb hibák, esztétikai problémák nem vásárlást kizáró okok, ilyenkor elkezdődhet az alkufolyamat. A futómű, fék, kormánymű hibátlan működése, az elektronikai rendszer tűzbiztossága, az alapvető teherviselő elemek integritása létfontosságú, de ha egy koccanás után a trehányul javított karosszériaelem várhatóan hamarosan átrozsdásodik és újabb javításra szorul, vagy itt-ott zörögnek, lógnak a műanyagok az utastérben vagy a kocsi alatt törött vagy hiányzó rögzítőelemek miatt, az még orvosolható a vásárlás után is. A lényeg, hogy a várható költségeket érvényesítsük az árban, mert törött autót venni hibátlan áráért semmiképp nem lehet jó üzlet.