2019-ben tovább folytatódott az újautó-piaci boom. A Datahouse adatai szerint 15,6%-kal több autó kelt el, mint az előző évben, szám szerint 157.906 darab. (Ennek persze jelentős része, szakértői vélemények szerint kb. 25-30 ezer autó nem a hazai autóparkot gazdagítja, hanem a sok EU-tagállamhoz képest alacsony hazai árszínvonalat kihasználó kereskedők tevékenysége során úgynevezett reexport során más európai piacokra kerül.) A használt autók piaca szintén bővült, 6,1%-kal több, összesen 810.920 adás-vétel történt az országban. Csökkent viszont a külföldről behozott használt autók száma, méghozzá oly mértékben, hogy hét éve tavaly először több fogyott az új autókból, mint amennyi használt autót hoztunk be az országba.
A külföldről hozott autók tömeges beáramlása 2012-ben kezdődött; ekkor enyhítette jelentősen a kormány a használtautó-import szabályait. A 2009-es 15.500-as mélyponthoz képest még ebben az évben több mint háromszorosára bővült a használtautó-import, 2018-ra már több mint 158 ezresre dagadt ez a szám. Az országba özönlő olcsó használt kocsik erős negatív hatást gyakoroltak a hazai autópark átlagéletkorára, amely 2018-ra elérte a 14,2 évet! A tavalyi év viszont trendfordulónak tűnik, az előző évinél másfél százalékkal kevesebb, 156.475 darab használt autót hoztak be a magyarok más országokból, tehát ha kis mértékben is, de végre nominálisan megelőzte az új, korszerű személyautók értékesítése az idősebb kocsik behozatalát.
Milyen autókat veszünk?
Az autóbehozatal vezető hármasa továbbra is a Volkswagen, az Opel és a Ford, viszont jelentős változás történt a modellválasztásban. Már nem a középkategóriás modellek a legkedveltebbek, a kis és a kompakt autók felé fordultak a vásárlók.
Autóbehozatal márkánként (Forrás: DATAHOUSE Kft.)
Márka | 2019-es import | |
---|---|---|
1. | Volkswagen | 18 444 |
2. | Opel | 16 040 |
3. | Ford | 14 511 |
4. | Audi | 9 981 |
5. | Toyota | 9 636 |
6. | BMW | 9 244 |
7. | Mercedes-Benz | 9 202 |
8. | Hyundai | 6 223 |
9. | Renault | 5 520 |
10. | Honda | 5 458 |
11. | Mazda | 5 429 |
12. | Kia | 4 784 |
13. | Peugeot | 4 678 |
14. | Fiat | 4 003 |
15. | Citroen | 3 941 |
16. | Skoda | 3 771 |
17. | Mitsubishi | 3 238 |
18. | Nissan | 3 162 |
19. | Volvo | 3 093 |
20. | SEAT | 2 348 |
Helyezés 2019-ben | Modell | 2019-es import | Változás 2018-hoz képest % |
---|---|---|---|
1. | Opel Astra | 5305 | -10,6% |
2. | Ford Focus | 5194 | -7,3% |
3. | Volkswagen Golf | 5008 | -8,9% |
4. | Volkswagen Passat | 4793 | -6,5% |
5. | Audi A4 | 3696 | 0,4% |
6. | BMW 3-as sorozat | 3491 | -18,1% |
7. | Opel Corsa | 2825 | 1,2% |
8. | Opel Meriva | 2787 | 7,3% |
9. | Hyundai i30 | 2531 | 25,0% |
10. | Kia cee’d | 2313 | 23,9% |
11. | Audi A6 | 2119 | 0,8% |
12. | Ford Fiesta | 2093 | 7,0% |
13. | Opel Zafira | 2082 | -45,1% |
14. | Audi A3 | 1948 | -0,6% |
15. | Volkswagen Polo | 1932 | -7,4% |
16. | Skoda Octavia | 1906 | 14,2% |
17. | Honda Jazz | 1904 | -5,6% |
18. | Mercedes-Benz C-osztály | 1901 | -2,6% |
19. | Honda Civic | 1834 | -4,3% |
20. | Mercedes-Benz E-osztály | 1730 | -5,0% |