Tényleg vannak márkák, modellek, amelyekkel nagyobb a baleseti kockázat?

baleset statisztika műszaki állapot

Az autóipari elemzők időről időre meglepő statisztikákat adnak ki azzal kapcsolatban, hogy mely márkával, mely modellel történik az átlagosnál több baleset. Érdemes ezeket a statisztikákat komolyan venni?

A használt autók előtörténetének feltárására specializálódott európai szolgáltató, a CarVertical közleménye számba veszi, mely márkák autói sérülnek meg az átlagosnál gyakrabban Magyarországon. A nagy mennyiségű adatból levont következtetések érdekesek, de nem biztos, hogy érdemes őket túlságosan komolyan venni a használtautó-vásárlási döntések során.

A legtöbb sérült autó a magyar rendszámos kocsik között BMW emblémát visel: a CarVerticaltól lekérdezett előéletű BMW-k 56,9%-a szenvedett el korábban valamilyen baleseti sérülést. A listában a bajor prémiumautókat a Skoda (56,4%), a Mercedes (49,9%), az Audi (49,5%) és a Ford (47,6%) követi. A legbiztonságosabb márkának Magyarországon az Alfa Romeo tűnik, 34,2 százalékos baleseti előéleti aránnyal.

Mielőtt levonnánk a konzekvenciákat, gondoljunk azért bele, hogy az immár jócskán 15 év feletti átlagéletkorú hazai autópark nagy része, évi százezer darabnál is több kocsi importből származik. A legnépszerűbb importmárkák az idei év első felében: VW, Ford, Opel, Audi, Mercedes, BMW. Valószínűleg nem véletlen az átfedés az előző listával: mivel a balesetes kocsik eleve olcsóbbak, jó eséllyel az országba kerülő fenti márkák autói között is már eleve több is a sérült, akár javított, de ami az árérzékeny hazai vevők számára a legfontosabb: olcsóbban megvehető példány.

Nem árt tehát tudni, hogy a hazai utakon futó BMW-k, Skodák, Mercik, Audik között sok a sérült darab, de ez nem azt jelenti, hogy ezekben a kocsikban később jobban kellene félni a vezetőnek egy újabb balesettől, mint egy Alfában. Inkább azt, hogy a vásárlás előtt érdemes különösen odafigyelni az állapotfelmérésre, a műszaki átvizsgálásra.

Jól mutatja, hogy az egyes márkák balesetbe keveredésének statisztikái mennyire esetlegesek, ha megnézzük az európai adatokat is. Egy 2020-21-es felmérés szerint például a legnagyobb baleseti aránnyal rendelkező márkák top 5-je a következő: Lexus, Subaru, Jaguar, BMW, Dacia. És mi az öt legkevésbé "veszélyes" márka? Fiat, Citroën, Peugeot, Opel, Nissan. A két lista közti egyetlen közös pont talán az (amit a CarVertical hazai felmérése is megerősít), hogy a nagy arányban erős autókat gyártó márkák talán gyakrabban szenvednek balesetet, mint a gyengék, valamint hogy esetleg a hátsókerék-hajtás is hajlamosabbá teheti az autókat a balesetbe keveredésre (a Lexus, BMW, Mercedes, Jaguar márkánál sok ilyen modellt találunk).

Ha megnézünk amerikai adatokat is, végképp odalesz a minták megpillantásának esélye a baleseti valószínűséget illetően. Az USA legveszélyeztetettebb modellje egy kinti biztosítási brókercég szerint az Audi S4: összkerékhajtású, bár erős autó (ráadásul ugyanez a modell gyűjti be a biztosítási alkusz statisztikája szerint a legtöbb gyorshajtási büntetést is, ami egész más szempontot hoz az elemzésbe). A második a Scion iA: ez egy átemblémázott, lépcsőshátú Mazda 2; fronthajtású, amerikai viszonylatban kifejezetten gyenge, 106 lóerős kis kocsi. A Chevrolet Volt a következő: fronthajtású konnektoros hibrid autó, amit elsősorban gazdaságos üzemeltetése miatt választanak a vevők, nem azért, mert gyorsan akarnak menni vele. A negyedik: Hyundai Veloster N - kicsi, erős sportkupé, de ez is fronthajtású. Az ötödik pedig a Toyota GR 86, ami végre tényleg hátsókerék-hajtású, erősen a sportos vezetési stílusó vásárlókat célzó kupé. A top 10-es lista további helyein van pickup is, olcsó koreai tömegautó is, viszont szembetűnő, milyen sok a Subaru, az összkerékhajtásáról híres japán márka kocsija.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum