Teljesen kiszorult a gazdasági realitásból a CNG-autózás, viszont jó üzlet az LPG-autó

CNG LPG gázüzem üzemanyagár

Miközben az egyik típusú gáz-üzemanyag, az LPG a rögzített hazai üzemanyagárakkal szemben is jóval olcsóbb alternatívát jelent, a másik fajta autógáz, a CNG elképesztően megdrágult.

Gázüzem és gázüzem között is van különbség. Az LPG a cseppfolyósított olajipari eredetű gáz (Liquified Petroleum Gas) kifejezés rövidítése. Ez az üzemanyag az olajfinomítás melléktermékeként keletkezik, főként propán és bután, három és négy szénatomos szénhidrogének keveréke. Árszínvonala rugalmasan követi a benzin és a gázolaj árát, de mindig olcsóbb azokénál. Jelenleg 320-370 Ft/liter körüli áron tankolható. Ez jóval magasabb ár, mint a tavalyi évben jellemző 260 forint körüli átlagár volt, hiszen erre az üzemanyagra nem vonatkozik a magyar árstop, de még így is, ma is bőven megéri LPG-vel autózni akár az ármaximált, 480 forintos benzinhez, gázolajhoz képest is azoknak, akiknek alkalmas erre az autójuk. LPG-ből ugyan körülbelül 15-20%-kal többet fogyasztanak a kettős üzemű motorok, mint benzinből, de a költségelőny még így is jelentős.

Hogy miért nem autózik mindenki LPG-vel, ha ez ennyire jó üzlet? Főként azért, mert az LPG-üzemre is felkészített, eredendően benzinmotoros autóknál a gázos technika beépítése komoly költséggel jár, a gáztartály helyigénye pedig a hasznos rakodóteret szűkíti. Persze van, aki azért nem szeretne gáztartályokat is az autójába, mert a tűz- és robbanásveszélytől fél. Természetesen ezen a téren komoly biztonsági előírások vonatkoznak az LPG-autók üzemeltetésére, műszaki vizsgálataira. A tartályokra egyébként tíz évre szóló használhatósági időkorlát is vonatkozik, ami viszont további költséget jelent a gázautók üzemeltetésében.

Aki LPG-üzemre akarja átalakíttatni autóját vagy gyárilag kettős üzemre tervezett autót szeretne venni, most jó üzletet csinálhat, de azért ma is érdemes minden autóvásárlónak vagy autósnak végigszámolni, hogy a várható éves futásteljesítményével az előbb-utóbb érkező magasabb benzinárak mellett is elég gyorsan megtérül-e a drágább technika. Évi néhány ezer kilométer mellett nem nagyon van értelme gázautózásban gondolkodni.

A másik gáz jellegű üzemanyag, a CNG a sűrített földgáz (compressed natural gas) kifejezés rövidítéséből kapta a nevét. Ez gyakorlatilag 200-250 bar nyomásra sűrített földgáz, vagyis metán. A CNG-technika hasonló az LPG-technikához: ez is gázüzemre felkészített benzinmotor, az üzemanyag tárolására szolgáló tartályokkal, nyomáscsökkentővel, adagolórendszerrel kiegészítve. A CNG-autók előnye a nagyon tiszta, a szén-dioxidot leszámítva gyakorlatilag károsanyag-kibocsátás-mentes üzem, ezért sok városban használnak a tömegközlekedésben nem kormoló, nem füstölő CNG-buszokat.

A CNG-üzemű autók Magyarországon soha nem tudtak igazán nagy tömegben megjelenni. Kezdetben nem volt elég töltőállomás az országban ezekhez a kocsikhoz, majd 2015-ben, amikor elkezdett kialakulni az élhető infrastruktúra, az állam jövedéki adóval terhelte meg ezt a fajta üzemanyagot. A CNG még így is olcsóbb volt, mint a benzin, gázolaj, de már nem látványosan. Néhány autógyártó továbbra is kínált olyan turbómotoros modelleket, amelyek műszakilag optimálisan képesek voltak kihasználni a sűrített földgáz, mint üzemanyag sajátosságait (nagy kompressziótűrés), de a még mindig nagyon ritka töltőhálózat és az üzemanyagárak gázáraktól független ingadozása miatt nem mindig egyértelműen kalkulálható üzemeltetési költségelőny miatt nem robbant be (képletesen) a hazai CNG-autó-piac. Néhány taxis, futár azért megtalálta a számítását ezzel a technikával. A CNG-üzem legnagyobb nyertesei gazdasági értelemben azok voltak, akik illegális és veszélyes módon otthon, búvárpalack-töltő kompresszorral a lakossági gázvezetékről töltötték fel autójukat.

A CNG-autózást az orosz-ukrán háború, az európai földgázipar, földgázpiac bizonytalan jövője és az extrém CNG-árnövekedés pillanatnyilag teljesen földhöz vágta. Egy kilogramm (a CNG-t kg-ra mérik a kutakon) jelenleg jellemzően 690 forintba kerül - már ahol lehet kapni, mert van olyan szolgáltató, amely átmenetileg bezárta a nagy energia- és karbantartásigényű CNG-töltőpontokat. Ez érthető is, hiszen egy korszerű CNG-autó átlagosan 4-5 kg/100 km-es gázfogyasztásával számolva is érdemesebb most benzinnel autózni. A magyar használtautópiacon is érződik a CNG-autózás válsága: a kereskedők nem hoznak be ilyen kocsikat, a pár tucat eladó hazai CNG-üzemű autó többsége sokat futott, pillanatnyilag gazdaságtalanná vált taxi.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum