Szép az autó, jól állnak neki a nagy kerekek - de mi lesz a szépség ára a gumicserénél?

gumi abroncs felni árak

Már a kisautóknál sem ritkaság a 17-es felniméret, a felső kategóriákban pedig már gyakran 2-essel kezdődik ez a szám. Szerencsére azonban a gumiipar nem úgy működik, hogy ami nagyobb, az drágább.

Amikor a Rolls-Royce 2003-ban bemutatta az akkori Phantomot, a hatalmas luxusautóval kapcsolatos egyik legérdekesebb részletinformáció a kocsi kerekeinek hatalmas méretére vonatkozott: 21 collos felnik voltak az autón. A korabeli Opel Astrákat még 14 collos felnikkel szerelték, csak a drágább, erősebb modellváltozatokhoz járt 15-ös felni. A mai Opel Astráknál már a 15-ös felni az alapméret, de a legtöbb autót 16-os vagy 17-es felnivel viszik el a vevők. A szabadidőautók hatalmas divathulláma pedig még intenzívebb kerékméret-növekedést hozott. A Renault-nál a 2003-as Scénicek még 15-ös, 16-os felniken gurultak ki az utcára, az időközben crossover-kategóriába ugrott Renault Grand Scénic modellnél ma már egyenesen 20 collos az alapméret! Ezt a növekedést csak részben indokolja a terepjárós megjelenés. A nagyobb átmérőjű gumiabroncsokon ugyanakkora tapadófelület kisebb szélesség mellett érhető el, ami kisebb légellenállást jelen. Ez pedig jól jön egy egyre fontosabb műszaki paraméter: a fogyasztás csökkentéséhez.

Akár divatból, akár a praktikum okán, az autók átlagos kerékméretei jókorát nőttek az elmúlt években. De vajon jelentenek-e a nagyobb kerekek nagyobb üzemeltetési költségeket a gumicserék során?

Az a jó hírünk van, hogy nem feltétlenül. A gumik árát nem elsősorban méretük határozza meg, sokkal inkább az, hogy az adott méret mennyire elterjedt, mennyire sok készül belőle. Jellemzően a leggyakoribb méret a legolcsóbb, nem a legkisebb. Az abroncsok árában ugyanis csak egy tényezőt jelent, hogy mennyi alapanyagot kellett felhasználni a gyártásához. Ennél sokkal fontosabb lehet, elég elterjedt-e egy-egy méret ahhoz, hogy a gyártására lekötött hatalmas termelő- és logisztikai kapacitások jó méretgazdaságossággal, hatékonyan és olcsón működhessenek.

14-15 ezer forintról indulnak az ajánlható téli gumik ahhoz a bizonyos jócskán tizenéves G-Astrához (175/70 R14). Egy mai átlagos Astra 16-os megnyugtatóan ismerős nevű gyártóktól érkező abroncsai 16-18 ezer forintos árszinttől érhetők el (205/55 R16). De még egy mai 320-as BMW gyári közepes méretű, 18-as abroncsai sincsenek innen beláthatatlanul messze. Már jóval 30 ezer forint alatt is találunk budget-termékeket, az ismertebb gyártók abroncsaiból darabonként 30 ezer forinttól kezdhetünk válogatni (225/45 R18).

A fent említett 20 collos Renault-gumi (195/50 R20) még nem igazán került be a legolcsóbb abroncsok közé, de 30-40 ezer forint közötti árakon azért már van választék ismert nevű gyártók termékei közül a mostani téli kínálatban. És vajon mennyibe kerülne egy darab első gumi a 2003-as Phantom valaha oly hatalmasnak tűnt 21-es keréktárcsáira? 60-70 ezer forint körül már indul az árverseny a Rolls-Royce-tulajdonosok kegyeiért és még a legolcsóbb ma, itthon elérhető új guminál sem kisebb név a gyártó, mint az utóbbi években a nagy teljesítményű autók, prémiumautók piacán erősen agresszíven térnyerésre játszó Hankook.

A nagy gumiméret tehát önmagában nem jelent automatikusan extrém magas csereköltségeket. Ha viszont autóvásárlás során egy-egy ritkább típus, esetleg egy különleges, láthatóan utólag vásárolt felnin feszülő különleges méretű abronccsal szerelt autóval találkozunk, nem árt utánanézni, nagyjából mire számíthatunk, amikor majd gumicserére kerül a sor.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum