Rövid képbehozó előszó a cikk témájához: a CNG (Compressed Natural Gas, sűrített földgáz), mint jármű-üzemanyag a háztartásban is használatos földgáz körülbelül 200 bar nyomásra sűrített, speciális töltőcsatlakozóval a CNG-üzemre átalakított vagy gyárilag felkészített személygépkocsik, teherautók, buszok tartályaiba tölthető formája. A CNG elszámolási mértékegysége a kilogramm; a CNG-üzemű személyautók motorkonstrukciótól és mérettől függően jellemzően 4,5-9 kiló gázt fogyasztanak száz kilométerre.
A magyar autóparkban igazán komoly szerepük eddig sem volt a CNG-s autóknak és a földgázüzemű autózásnak. A bő egy évtizede éppen csak fejlődésnek induló háttéripart és az alig néhány CNG-kútból álló töltőállomás-park fejlesztését először a CNG jövedéki adójának a hagyományos üzemanyagokéhoz igazítása sokkolta, a közelmúltban pedig teljesen blokkolta a folyamatokat a földgáz világpiaci árának ismert okok miatt bekövetkezett drasztikus emelkedése. A háztartási gázár emelkedése az illegális földgáz-autózást is értelmetlenné tette; valószínűleg jó ideje állnak az otthoni garázsokban azok a speciális, eredetileg búvár-légzőpalackok töltésére készült kompresszorok, amelyekkel néhány élelmesebb autóstárunk teljesen szabálytalanul és jövedéki adótörvényt is sértve házilag töltögette CNG-autója tartályait.
A CNG-üzemű személyautók alapvetően benzinmotoros autók, melyek kettős, benzines és földgáz-üzeműek. Az autógyártók közül a Volkswagen-csoport, a Fiat és az Opel foglalkozott-foglalkozik igazán komolyan a CNG-vel, hivatalos értékesítéssel is ők próbálkoztak, a hazai autópark földgázüzemre is képes részét elsősorban az ő gyárilag átalakított autói adják. Magánimportban természetesen más márkák gyárilag CNG-üzemű autói is érkeztek Magyarországra (elősorban BMW-k, Volvók, Mercedesek, Fordok). Utólagosan átalakított földgázüzemű autó kevés van. A tartályok nagy helyigénye, az LPG-üzemhez képest magasabb átalakítási költség, valamint a CNG régóta nem igazán kedvező ára miatt Magyarországon sosem érte meg nagyon az utólagos átalakítás; ha valaki (legális) gázautózáson gondolkodik, évek óta biztosan inkább az LPG-üzemet választja.
Technológiai okok miatt főként a turbómotoros CNG-autók, a kis tömegű, kis lökettérfogatú kocsik és egyikét nagy utasterű, elsősorban taxiként népszerű modell tekinthető igazán takarékosnak, ezeknek az üzemeltetési költsége még az áremelkedések előtt már a magas jövedéki adójú földgázzal is alacsonyabb tudott lenni, mint egy hasonló teljesítményű dízelnek, pláne benzinesnek. A CNG-üzemű autók ritkán kihasználható előnye, hogy bizonyos műszaki feltételek megléte esetén megkapható környezetvédelmi besorolásukkal a budapesti szmogriadók idején is szabad volt (és ma is szabad) használni őket, életkorukra, motorjuk euro-besorolására való egyéb tekintet nélkül.
Azt gondolhatnánk, hogy a magas CNG-árak miatt lezuhant a gáztartályaikat immár feleslegesen cipelő földgázüzemű autók száma, de a hazai használtautó-kínálatban inkább az látszik, hogy ezek az autók talán inkább csak jobb időkre várnak, átmenetileg eltűntek a piacról. A nagy online adatbázisokban jelenleg alig pár tucat CNG-üzemű autót találunk; a felhozatal nagy részét sokat futott, idősebb, volt taxi Volkswagen Touranok, Caddy-k teszik ki, amelyek még alacsony kínálati árukkal együtt sem nevezhetők jó vételnek. Csak egy-két Opel Zafira vagy Zafira Tourer akad, amit jó állapotban is szokatlanul olcsón kínálnak, de tudni kell, hogy ezeknek a kocsiknak nagyon kicsi, mindössze tíz liter körüli térfogatú a benzintartályuk, tehát a mai magas CNG-árak mellett, csak benzinnel autózni velük igen kényelmetlen.
A magyar használtautó import nagy ellátója, a német piac sem igazán rejt titkos tippeket, mert Németországban környezetvédelmi megfontolások miatt a CNG (elsősorban a biogáz-termelésből származó, CO2-semleges sűrített metán) ára nem követte a földgáz világpiaci árváltozásait. Itt ma a megugrott benzin- és gázolajár mellett kimondottan olcsó CNG-vel autózni. Más nyugat-európai piacokon viszont, például Ausztriában, ahol jelenleg a CNG 2,25 euró körüli kilónkénti ára magasabb a literenként két euró alatt kínált benzinénél, szép számmal találhatók a kínálatban újszerű, keveset futott, benzinnel is gazdaságosan működő, kis turbómotoros kettős üzemű autók, vonzó áron. Ezeknél a kocsiknál jelenleg a gáz helyett benzinnel autózás egyetlen kompromisszuma a gáztartályok extra helyigénye a csomagtérben, bár néhány modellnél ez alig jelent több kényelmetlenséget a pótkerék hiányánál. És ki tudja; eljöhet még újra az az idő, amikor nem csak zöldebb, de megint olcsóbb is lesz majd CNG-vel autózni, mint benzinnel!