Leginkább kereskedésekre jellemző, de saját autójukat árulóknál is előfordul, hogy a profitmaximalizálás érdekében szinte kifosztják a kocsikat. KRESZ-csomag, izzókészlet, gyári pótkerék(!), emelő, szerszámkészlet, láthatósági mellények: olyan mindegy, hogy ott van-e a kocsiban, nem? Hát – nem. Ha mindent nekünk kell összevásárolni újra, ne szégyelljük ennek a költségét megemlíteni az alku során.
A Nyugat-Európából behozott kocsiknál szinte természetes, hogy ott van a csomagtartóban a négy extra felni a téli/nyári csere-gumigarnitúrával. A hazai piacon ez egyáltalán nem természetes, sőt: ritkaság, ha kereskedésben veszünk használt autót. (A magáneladók kevésbé hajlamosak kimenteni a gumiszettet vagy kerékszettet a kocsiból, az eladással járó macera és a tárolás problémái miatt.) Ezt el kell fogadni, nincs mit tenni, viszont az, hogy a kocsin lévő kerekek állapota milyen, már nagyon is alkualapot jelenthet. Egy lefutott, csereérett gumigarnitúra még a legolcsóbb kocsiknál is 40-50 ezres tétel, egy komolyabb autónál pedig akár a milliós nagyságrendbe is beleverhet. Érdemes tudatosan felkészülni, tájékozódni vásárlás előtt arról, hogy mekkora értéket képviselnek a kiszemelt típus abroncsai.
A legutóbbi szervizelés időpontja is fontos költségtényező. Ha a kocsi jól karbantartott, követhető előéletű példány, százezreket jelenthet akár csak pár ezer kilométer is a futásteljesítményben. Ha bizonyítottan volt vezérlés-csere, kettős tömegű lendkerék-csere, turbócsere a közelmúltban egy elénk került autón, tudatosítsuk magunkban, hogy százezres nagyságrendű megtakarítással számolhatunk egy ilyen kocsival, tehát még ha drágábban is kínálják, mint néhány másik példányt ugyanabból a típusból, jó eséllyel ezzel járunk jobban! És megfordítva: ha a kiszemelt kocsin a közeljövőben esedékes egy komolyabb szervizelés, kalkuláljuk be azt is az árba és mindenképpen érvényesítsük az alku folyamatában.
Jelentéktelen dolognak tűnhet, pedig nagyon is érezhető költségtényező, hogy mennyire tiszta, ápolt a kocsi. Egy komolyabb belső kozmetikai kezelés, kárpittisztítás, az ülések ki-beszerelésével elvégezhető alapos takarítás, folteltávolítás, a dohányos előélet szagnyomainak eltűntetése több tízezres nagyságrendű tétel, márpedig a 14 éves átlegéletkorú hazai autóparkban ez sok millió autó esetében a vételár jelentős hányadát teheti ki! Ha tiszta a kiszemelt kocsi, örüljünk neki, ha nem az, alkudjuk be a takarítást az árba pironkodás nélkül.
Nem működik a távirányítós kulcs? Ritkább típusok esetében olyan 5-60 ezer vagy még több forint, mint a sicc! Kis repedés a szélvédőn? Több tízezer forintos javítás műszaki vizsga előtt. Pont lejáróban lévő olajcsere-periódus? 20-30 ezer vagy még több forint. Kivállasodott féktárcsa? 30-40 ezer, minimum, még olcsóbb kocsiknál is. Pislogó vagy kiégett xenonlámpa? akár több százezer forint is lehet a pótlás. Döglött akku? Minimum 15 ezer. Nem működő klíma? Legalább 20-30 ezer, de jó eséllyel inkább százezrek, ha a kompresszorral vagy a hűtővel van a gond. Nagyon könnyű az ilyen apróságnak tűnő dolgok felett elsiklani, amikor szeretnénk már végre túllenni az egész autóvásárlós mizérián, de komoly pénzeket jelenthet a családi kassza számára, ha rászánjuk az időt, és energiát, és tudatosítjuk, számszerűsítjük az összes kis problémát, amit csak találunk.