Műszaki állapot
Gumik, fék, futómű, kormányzás: ezek mindenképpen legyenek rendben, mielőtt elindulunk a telepakolt, megterhelt autóval egy nagyobb túrára, amely során akár meredek, hosszú hegyi lejtőkön is biztonságosan le kell majd jutnunk és nagy távolságokat kell megtennünk nagy sebességgel. A fék ne legyen kopott, ne húzzon félre, a folyadékszint legyen megfelelő. A kormány ne rázzon, a gumik profilmélysége legyen alkalmas a zuhogó esőben való stabil futásra is. A kerekek ne pattogjanak, a lengéscsillapítók végezzék rendesen a dolgukat. Ellenőrizzük a világítást, ha lakókocsival, utánfutóval indulunk, azét is. Az ablaktörlő lapátok legyenek rugalmasak, sértetlenek, az ablakmosó tartálya tele indulás előtt. A motorolaj, hűtőfolyadék, hidraulikus kormányzású kocsiknál a szervó tartályának szintje legyen megfelelő. Ha a klíma nem dolgozik megfelelően, átvizsgálással, feltöltéssel érdemes gondoskodni az út kényelméről is.
Nézzük meg, mikor esedékes a következő kötelező szerviz! Garanciális autónál mindenképp inkább kicsit hamarabb csináltassuk meg, indulás előtt, mint hazaérkezés után, nehogy kiszaladjunk a jótállásból. Ha az autó már tízezer kilométerek óta nem járt szervizben, egy gyors extra átvizsgálás is megnyugtató lehet nyaralás előtt.
Sérült, törött autóval jobb el sem indulni külföldre. Az se kellemes, ha rögtön a határon visszafordítanak emiatt, de még rosszabb, ha a helyi hatóságok később, egy ellenőrzésnél kezdenek arra gyanakodni, hogy az utazó esetleg lelépett egy baleset után. Az ezzel kapcsolatos vizsgálat komoly időveszteséget okozhat és beárnyékolja a gondtalan nyaralás örömét.
Pótkerék
A mai autók jellemzően teljes értékű pótkerék nélkül, sokszor még csak nem is mankókerékkel, csak egy kompresszoros defektjavító készlettel kerülnek első tulajdonosukhoz. Bár statisztikailag valóban megnyugtatóan kicsi az esélye annak, hogy az európai utakon defektet kapjunk, hosszú úton, időre tervezett autózás közben rettentő kellemetlen, ha mégis kilyukad egy gumi és nem tudjuk azonnal folytatni az utat. A mankókerék ilyenkor jobb, mint a semmi, de a biztonságos sebesség ezzel a keskeny szükségkerékkel jóval alacsonyabb, mint a normál utazótempó. A defektjavító szett pedig csak szög, csavar felszedése, lassan szivárgó levegő esetén ér valamit, egy kátyúban kihasadt gumival nem tud mit kezdeni. Szerezzünk be vagy kérjünk kölcsön nyaralás előtt egy pótkereket és ne feledkezzünk meg az emelőről, kerékkulcsról sem.
Papírok, tartozékok, hatósági előírások
Míg itthon ma már a forgalmi engedélyt sem kötelező az autóban tartani, külföldön azért legyen meg minden papír, ami kellhet! Forgalmi (nem lejárt műszakival!), a biztosítást igazoló zöld kártya, céges autó vagy kölcsönautó esetén a jogos használatot, külföldre vitelt engedélyező megbízás, igazolás. Külföldre indulás előtt érdemes azt is megnézni, milyen extra fedélzeti eszközöket ír elő a helyi kresz. Vannak országok, ahol kötelező a tűzoltó készülék, az utasok számának megfelelő láthatósági mellény, esetleg egyéb tartozékok.
Assistance-szerződés, biztosítás
A garanciális, majdnem új autók utasai élvezik a gyári assistance, vagyis műszaki segélyszolgáltatás biztonságát. Idősebb autóknál sem kell lemondani a műszaki hiba esetén érkező gyorssegélyről, rosszabb esetben a végképp működésképtelenné vált jármű olcsó vagy ingyenes hazaszállításáról, akár az út folytatásának lehetőségéről egy csereautóval. Akár önálló assistance-szerződéssel, akár utasbiztosítás részeként megfelelő körülmények fennállása esetén ez a szolgáltatás elérhető akár csak a nyaralás időtartamára is.