A Bain & Company nevű üzleti tanácsadó vállalat nemrég alapos elemzésnek vetette alá az európai használtautó-kereskedelmi üzletág kilátásait, az autóipart és a kapcsolódó szolgáltatásokat jellemző trendek, folyamatok hatásait is vizsgálva. Áttekintésük szerint a 2021-es adatok alapján kb. 430 milliárd eurós, pénzügyi szemléletben az újautó-piaccal nagyjából azonos méretű, de annál nagyobb profitrátával dolgozó használtautó-piac üzletileg izgalmas, növekvő profitabilitású szegmense lesz, illetve marad az európai gazdaságnak az elkövetkező években. A forgalom a COVID közvetett hatásainak sokkja alól lassan szabadulva újra az autóipari válsághullámot megelőző, évi 5% körüli növekedési pályára áll 2025-ig előre tekintve. A keresleti-kínálati viszonyokat azonban még évekig komolyan meghatározzák az épp magára találó újautó-ipar korábbi gyártási kiesései; fiatal, jó minőségű kocsiból még jó ideig szűkös lesz a kínálat a kereslethez képest.
Az európai piac sajátossága a széttagoltság és nagyszámú helyi szereplő. A legnagyobb 20 autókereskedelmi vállalat összesen is alig 6 százalékát bonyolítja az adás-vételeknek, a tranzakciók csaknem fele (2021-ben 44%-a) pedig közvetlenül magánemberek között történik. Ezeket a viszonyokat a közeljövőben várhatóan alaposan felbolygatja a diszruptív online kereskedelmi szolgáltatók innovációs hulláma. A nagyobb európai országokban már megjelent, új üzleti modellekre építő online cégek (Autohero, Carvago, Driverama, Wirkaufendeinauto, stb.) súlya, jelentősége várhatóan gyorsan nő az elkövetkező években. Ezek a cégek az amerikai, hasonló jellegű szolgáltatók eredményeihez viszonyítva eddig nem tudtak jelentős áttörést elérni a konzervatívabb európai piacon, kivonulások, kudarcok is történtek már, de hosszabb távon a cégek ismertségének növekedése és az online autóvásárlási, autóeladási tranzakciók egyszerűsége biztosan sok vevőt és eladót fordít az új lehetőségek felé. A Bain szerint a 2020-as kb. egy százalékos online piaci arány 2025-ig várhatóan megötszöröződik és kb. 26 milliárd eurós forgalmat ér el, ahogy épül a bizalom a szolgáltatók felé és a vevők és eladók felismerik az új kereskedelmi lehetőségek kényelmének, gyorsaságának előnyeit. (A piaci fejlődési előrejelzés valójában még ennél a növekedésnél is optimistább: a Bain worst case scenarioja is 3%-os bővüléssel számol, míg a körülmények legszerencsésebb alakulása esetén akár 6%-os online forgalom-növekedést is reálisnak tartanak.)
A piac növekedésének irányába hat az elektromos autók arányának növekedése a forgalomban. Úgy tűnik, az akkumulátoros elektromos autók értékvesztése lassabb, mindenkori forgalmi értékük magasabb, mint a hagyományos technikájú járműveké, így a villanyautók számának növekedése a piacot pénzügyi értelemben bővíti. Az elektromos használt autók piacának fejlődési sajátossága, hogy mivel a vevők az eddig megszokottnál jobban igénylik a pontos állapotfelmérést, az akkumulátor degradációjának hiteles megállapítását vásárlás előtt, a villanyautóknál inkább jellemző lesz a kereskedőtől vásárlás, mint a közvetlen C2C, consumer-to-consumer tranzakció. Az is valószínű, hogy az elektromos autókat eladó vagy vásárló fogyasztók hajlamosabbak lesznek kipróbálni az új online értékesítési csatornákat; az új technológia iránt fogékonyabb emberek az új kereskedelmi szolgáltatási modelleket is bátrabban, lelkesebben fogadják.
A teljes elemzés angolul itt olvasható: https://www.bain.com/insights/the-outlook-for-the-european-used-car-market-brief