Nehéz döntési helyzetbe került, aki idén szeretett volna elektromos autóra váltani

elektromos autó energiaárak infláció parkolás

A hazai elektromos mobilitási tranzíció szempontjából nem jól indul 2023. Az új energiatarifák alaposan beletapostak az üzemeltetési költségekkel kapcsolatos korábbi kalkulációkba, de nem csak ez a baj.

Több mint egy évtizede, nagyjából 2010, a Nissan Leaf, az első igazán nagy példányszámban készült, eleve villanyautónak tervezett globális modell megjelenése óta tart Európában, benne Magyarországon is az elektromos autózás határozott, bővülő és gyorsuló térnyerése. A 2022-es év történései, elsősorban az orosz-ukrán háború hatásai viszont, mint a gazdaság oly sok területén, a villanyautózásban is felborítottak minden korábban kalkulálható trendet.

A chiphiány után az orosz és ukrán beszállítói kiesések miatt felmerült újabb autóipari alkatrészellátási problémák a megrendelt új autók szállítási határidőinek extrém növekedését okozták. A kínálat szűkülésével természetszerűleg nőttek az új autók árai is, ezt a hatást pedig csak tovább fokozta a meglódult európai és a magyar infláció. Ezek a folyamatok persze nem csak az elektromos autók keresletére-kínálatára hatottak, viszont a több okból is eleve drágább elektromos autókat a növekedés az év során egyre könnyebben szorította ki a korlátozott vásárlóerejű vevők opciós listáiról. Akinek szerencséje volt (vagy a jövőbe látott) és még a tavalyi év elején megrendelt lefixált áron egy új villanyautót, azt tapasztalhatta, hogy a kocsija elképesztő kvázi-profitot hozott az év végére jelentősen felszaladt autóárak miatt. Viszont akinek 2022 legelején még volt 17 millió forintja egy új Tesla Model 3-ra (illetve tudta vállalni az ilyen értékű kocsi finanszírozását hitel vagy lízing keretében), korántsem biztos, hogy a jelenleg már 21,7 milliós listaárról induló kocsi beszerzésébe is bele tudna vágni.

Az energiaárak alakulása tavaly kezdetben a benzin és a gázolaj drágulásával még az elektromos autók üzemeltetőinek kedvezett. Később jött a benzinár-stop és megindult az elektromos energia árának növekedése, ami bizonytalanságokat okozott a benzines, illetve dízelmotoros autózás és az elektromos autózás költségeinek összevethetőségét illetően. Az év végére aztán megszűnt az üzemanyagár-stop, a mobilitási energiaszolgáltatók pedig bejelentették a 2023-as induló energiaárakat. A villanyautósok vagy villanyautó vásárlásán gondolkodók azt remélhették, végre megint egy kicsit tisztábban lehet majd látni. De az új kép nem igazán szép és egyes részein még homályosabb is, mint korábban. A legnagyobb hazai hálózat, az MVM Mobiliti töltőpontonként eltérő árazást vezetett be január 2-ától, ráadásul sok oszlopon nem energia-, hanem időalapú a töltés díjának számítása, ami nem könnyíti meg a költségek kalkulálását az autósok számára. Hogy mégis mennyivel drágul az energia, azt a fentiek fényében nem is lehet általánosan megmondani, de a Mol Plugee kWh-alapú árazásának számait nézve azt mondhatjuk, nem túlzás 10-40%-os tarifaemelésekkel számolni. A hatalmas szórásokat mutató rendszerben többé nem is nagyon lehet biztosan kiszámolni, hány literes benzin- vagy gázolaj-fogyasztásnak felel meg egy átlagos villanyautó energiaigénye nyilvános töltőn "tankolva", de az biztos, hogy a korábbi, egyértelműen olcsóbb elektromos autózás idejének vége. Sőt: könnyen kijöhet az átlagos benzines vagy dízel autózásnál jóval többre is száz kilométer ára.

Az otthoni töltés viszont még mindig olcsó - már ha beleférünk a kocsi energiaigényével a kedvezményes lakossági energiaár mennyiségi keretébe, vagy otthoni napelemes rendszer termeli meg éves szaldóelszámolással az autózásunkhoz szükséges kilowattórákat is. És itt egy újabb bizonytalansági faktor: a háztartási napelemes rendszerek elszámolásában az új belépők már nem számíthatnak az éves szaldó előnyeire, sőt: jelenleg azt sem lehet biztosan tudni, hogy 2024-ben nem kell-e akár a régi napelemeseknek is havi elszámolásra váltani, ami a téli hónapokban alaposan megdrágíthatja az elektromos autó otthoni töltését.

Az autók vételára és az üzemanyagköltség mellett talán kisebb jelentőségű tényező, pszichológiailag viszont mindenképpen fontos dolog az elektromos autók ingyenes parkolásának felszámolása is. Vannak városok, ahol regisztráció nehezíti az ingyenes parkolást, van, ahol egyszerűen csak megszűnt ez a kedvezmény a lokálisan nem szennyező járművek számára és minden jel arra mutat, hogy Budapesten is meg vannak már számlálva az elektromos autóval ingyenes közterületi parkolás napjai.

Az elektromos autók kényelmi és lélektani előnyei persze megmaradnak. Jó érzés nem szennyezve, csendesen suhanni egy villanyautóval, remek dolog beülni az előre felfűtött vagy lehűtött utastérbe és soha nem lehet megunni a nagy indítónyomatékot és a megszakításmentes gyorsulások élményét. Gazdaságilag viszont sajnos most, 2023 elején nem olyan egyszerű eldönteni, mennyi is a zöld autózás ára az olajalapú mobilitás költségeihez képest.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum