Négyévszakos gumi téli helyett - szabad ilyet választani?

négyévszakos gumi téli gumi pókhálódiagram minőség

A klímaváltozás kevés pozitív mellékhatásának egyike, hogy hazánk nagy részén már alig-alig vannak klasszikusan havas-jeges-csúszós téli napok. Kell még egyáltalán téli gumi télen, vagy elég egy mindig használható négyévszakos szett is?

A mai gumiabroncsok mögött magánál az autógyártásnál is idősebb ipartörténeti múlt rejtezik, évszázados kutatás-fejlesztési tapasztalatokkal, magas szintű anyag- és gyártástechnológiai háttérrel. Mégsem készült még el a tökéletes univerzális gumiabroncs és valószínűleg soha nem is fog. Eltérő időjárási körülmények mellett mindig a speciálisan az adott környezethez fejlesztett, gyártott gumiabroncsok nyújtják a legjobb teljesítményt.

Minden gumiabroncsnak létezik egy úgynevezett "pókhálódiagramja", mely egy szabálytalan sokszögű, valóban pókhálóra emlékeztető síkidommal szemlélteti, mire képes a gumi bizonyos minőségi paraméterek (kopásállóság, száraz vagy úton elérhető tapadás, hóban kifejtett vonóerő, gördülési zaj, gördülési ellenállás, stb.) tekintetében. A pókhálós hasonlat azért is találó, mert ez a diagram rugalmasan változtatja az alakját, ha itt-ott meghúzzuk. A tapadás növelése rontja a kopásállóságot, a gördülési ellenállás csökkentése rontja a tapadást, a vizes felületen való kiválóság mértéke kapcsolatban áll a száraz úton elérhető fékút hosszával és így tovább. A kívánatos tulajdonságok erősítése más, szintén pozitív tulajdonságok romlásával jár.

A négyévszakos gumik olyan abroncsok, melynek pókhálója közel áll a kerek formához. A futófelület télen is rugalmas marad, de nyáron, felmelegedve sem lágyul el, kenődik, kopik túlságosan gyorsan. A nagy márkák négyévszakos abroncsai az autós szakmai szervezetek, magazinok vegyes tesztjein nem győzhetnek, de képesek maguk mögé utasítani gyengébb nyári vagy téli gumikat azok hazai pályáján is.

Gazdaságilag korántsem egyértelmű, hogy jobban járunk-e egy garnitúra négyévszakos gumival, mint egy nyári és egy téli szettel. A keveset használt kocsiknál, ahol a gumik elöregedése esetleg hamarabb bekövetkezhet, mint elkopásuk (ez manapság akár tízéves távlatot is jelenthet, köszönhetően az UV-állóságot biztosító gumiipari adalékoknak), logikusabb egy garnitúra gumiba beruházni kettő helyett. Ha viszont néhány éven belül úgyis csereérettre kopnak a gumik, valójában mindegy, hogy egy vagy két garnitúrával járunk, hiszen egyszerre úgyis csak az egyik szett kopik. Az átszerelések költségeinek megspórolása is vonzó lehet, de jó tudni, hogy általános ajánlás szerint tizenötezer kilométerenként akkor is érdemes (lenne) leszereltetni a kerekeket és kicentríroztatni a gumikat, ha cserélgetni nem is szoktuk őket. A külön felnire szerelt téli-nyári gumiszett használatának előnye, hogy a latyakos időszakban, az útsózások idején kímélhetjük a szebb nyári keréktárcsákat, viszont meg kell oldani az épp nem használt készlet szakszerű tárolását.

A mi klímánkon az átlagos felhasználók, autósok nagy része számára egy jó minőségű, viszonylag új fejlesztésű négyévszakos gumi tudása kielégítő egész évben. A nagy teljesítményű és dinamikusan használt kocsik persze nyáron jól érzékelhetően ügyesebbek egy nyári sportgumival, a gyakran behavazódó, lefagyó hegyi utakon használt autók pedig telente jobban elboldogulnak a télivel. De egy főleg városban és tiszta (tisztított) utakon használt hétköznapi kocsi számára minden szempontból elég tud lenni egy jó négyévszakos abroncs. A hatósági előírásoktól sem kell velük tartani: megfelelő minősítésű és jelzésű all-season gumik azokon az utakon is használhatók télen, ahol az év bizonyos szakaszában előírás a téli gumi. Egy ideig.

A téli gumis kritériumoknak ezek az abroncsok nem felelnek meg, ha megkopnak és profilmélységük 4 mm alá süllyed. Innentől a megkopott négyévszakos gumi már csak nyári gumi - kell mellé egy téli készlet is, és ugyanott vagyunk, mint a mai valóban korszerű és lenyűgöző teljesítményű négyévszakos gumik kora előtt.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum