Mit tesz a nagy meleg az autónkkal?

nyár hőség UV karbantartás

A kánikula, a tűző napsütés nem csak az emberi szervezet számára jelent extrém megterhelést, a kocsinknak se tesz jót.

Azok a nyári napsütéssel összefüggő környezeti hatások, amelyektől szervezetünk kiszárad, bőrünk leég, szellemi teljesítményünk pedig romlik, az autónkat is megviselik. Hiába tervezik az autógyártók úgy a kocsikat, hogy a szélsőséges hőmérsékleti viszonyokat és az erős napsugárzást is elviseljék, az extrém forró napokon akár azonnali károsodást is szenvedhetnek az autó némely elemei, hosszú távon pedig kumulálódik a sok napon töltött óra eredménye.

A kocsi külsején a fényezést hosszú távon bemattítja, a felső lakkréteget kikezdi az erős UV-sugárzás. Ha hosszú időre tervezünk a kocsival vagy idősebb autónk van, amit azért szeretnénk még szépnek látni néhány évig, érdemes minden parkolásnál, de főleg a hosszabb leállításoknál keresni az árnyékos helyeket. A rendszeres viaszolás is segít megóvni a fényezést, hiszen a vax-réteg egy extra fényvédő zónát jelent a karosszérián.

A gumiabroncsok élettartamát is rövidíti a gyakori erős napsütés, bár a mai gumikba a gyártók már olyan adalékanyagokat kevernek, amelyek UV-állóvá teszik a gumit. A jó minőségű, márkás abroncsok gyártói informális szakmai beszélgetéseken jellemzően tíz évet szoktak mondani, amin belül észrevehető minőségromlás nélkül tűrik a gumik a napsütést, tíz év alatt pedig még jóval az átlagos éves futásteljesítménnyel használt kocsikon is elhasználódnak a gumik. Ugyanakkor ez a tíz év csak egy ökölszabály; a gyakran, napon parkoló kocsik gumiabroncsain hamarabb észlelhetők a káros hatások. A keveset futó, egy gumigarnitúrával sok éven át használt kocsiknál különösen érdemes figyelni az árnyékban parkolásra, hosszú, napos területen történő parkolásoknál a gumik letakarása, árnyékolása is meghálálja magát idővel. Klasszikus nyári feladat a guminyomás gyakoribb ellenőrzése is. Az általános ajánlás a téli időszak legalább négyhetes mérésével, beállításával szemben nyáron inkább a kétheti gyakoriság.

A karosszéria egyéb gumielemei, az ajtók tömítései, régebbi autóknál a szélvédőket keretező gumiágyazások is gyorsan öregszenek, hamarabb megkeményednek, kirepedeznek, ha gyakran éri ezeket erős UV-sugárzás. Védelmükre a klasszikus szilikon spray-s befújás nem ajánlott, vannak gumikeverékek, amelyeket kifejezetten károsít ez az anyag. Bőséggel van viszont választék profi autóápolószer-gyártó cégek kifejezetten e célra fejlesztett termékeiből.

A műszaki elemek számára elméletileg nem probléma a magas környezeti hőmérséklet, hiszen a kocsi motorjának, hűtőrendszerének üzemi hőfoka jóval magasabb, mint akár a legmelegebb nyári nap léghőmérséklete. Amire viszont figyelni kell: a folyamatos melegben a csövek, tartályok tömítései, toldásai, csatlakozásai lazábban zárnak, a folyadékok könnyebben elillannak. A legkönnyebben a hűtőfolyadék és a hagyományos akkumulátorok elektrolitja "szökik meg", ezeknek a szintjére időnként mindenképpen rá kell nézni, de a meleg időszakban a kenőanyagok és egyéb folyadékok (fékfolyadék, kormányszervo-folyadék, motorolaj) szintjére is érdemes gyakrabban rápillantani.

A leglátványosabban persze a bennünket a kocsiban körülvevő környezet öregszik. A puha műanyagbevonatok, a bőrök elhasználódása is felgyorsul a nagy melegben, de a tűző napon leparkolt autó akár 60-70 fokosra felforrósodó utasterében az elektronikai elemek, kijelzők is károsodhatnak, meghibásodhatnak - jobb esetben csak időlegesen, rossz esetben akár véglegesen. A megelőzést főként megint csak az árnyékban parkolással oldhatjuk meg, de ha ez nem lehet, hosszabb leállásoknál, főleg a nagy felületű, erősen döntött szélvédőjű kocsiknál a napvédő paraván használata is hasznos. A legjobb eredményt persze akkor érjük el, ha olyan napvédőt használunk, amelyet a kocsi szélvédőjén kívül kell és lehet elhelyezni!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum