Mennyibe kerül ma a belépőjegy az elektromos autózásba?

használt elektromos autó pénztárcabarát autózás akkumulátorkapacitás

Ahogy az autóipar lassan újrarendezi sorait és normalizálódnak az új- és a használtautó-piac árviszonyai, egyre tisztábban lehet látni, reálisan mennyiért lehet legolcsóbban beülni egy használt, de még jól használható elektromos autóba.

Az európai energiaválsággal, ez elektromos energia piaci árának megugrásával minden borult, amit korábban a villanyautózással kapcsolatban megtanultunk. Korábban maguk az elektromos autók ugyan drágák voltak, de a használatuk látványosan kevesebbe került a belsőégésű motoros autózásnál; a hőskorszakban, az ingyenes töltések idején konkrétan - semmibe. Ma a villanyautózás már csak akkor lehet ingyenes, ha saját napelemmel megtermelt energiát használunk, és akkor lehet olcsó, ha szinte mindig csak otthoni, lakossági tarifával töltjük a kocsit. Anyagiasan gondolkodva tehát elsősorban rövid utakra tervezve, városi-elővárosi és ingázós használatra érdemes beruházni egy villanyautóba. Erre pedig nem feltétlenül kell erős, gyors, drága új autó, elég lehet egy kicsi, olcsó használt, de jó állapotú kocsi is. Na de mennyi is az az olcsó pontosan?

Az európai elektromos autózásban a már autószámba vehető járművek között hagyományosan a Mitsubishi i-MIEV, Citroën C-Zero, Peugeot iOn hármasikrek jelentik a minimumot. Ezek a kocsik picik, négyszemélyesek, rakterük apró, de már fel lehet velük menni az autópályára. 16 kWh-s akkumulátoruk kicsi, de a könnyű, kis homlokfelületű járművek hatótávolsága így is eléri a lélektani 100 kilométert egy feltöltéssel, Chademo-konnektorukkal pedig szükség esetén viszonylag gyors DC-töltésre is alkalmasak. A gyártásuk ugyan 2021-ben leállt, de a használtpiacon még sokáig jelen lesznek, mint beugrási lehetőség a villanyautózásba. Az első évjáratok immár 11-12 éves példányai 2-3 millió forint közötti áron jelennek meg a hirdetési adatbázisokban, még használható, de jellemzően már erős degradációt mutató akkumulátorral. A teljesen elöregedett akkujú kiskocsik pedig még sokkal olcsóbbak is lehetnek, és ezekkel is lehet mit kezdeni.

Az elektromos használtautózás kisipari háttere már Magyarországon is kínál megoldásokat a gyengülő akkumulátorok javítására, esetenként akár kapacitás-bővítésére vagy a régi akku újabb, akár nagyobb kapacitású cseredarabra váltására. Az egyszerűbb, olcsóbb kis villanyautóknál ez nagyságrendileg a jármű beszerzési árával összevethető mértékű pluszköltség. Mivel az elektromos autó is csak egy autó, számos kopó-fogyó, hosszú távon elöregedő alkatrésszel, mindenképp indokolt, hogy megfelelő műszaki felméréssel válasszuk ki a ma már akár tinédzserkorba lépett autót, mint olcsó alapot egy ilyen felújításhoz és az akkufrissítést, cserét végző vállalkozó hozzáértéséről is alaposan tájékozódjunk a projekt elindítása előtt, ha nem akarunk ráfizetni az olcsónak gondolt villanyautózásra!

A villanyautózás hőskorában épült, tágas, kényelmes elektromos Renault Fluence Z.E. szedánok esztétikai és műszaki állapotukhoz, futásteljesítményükhöz képest igen vonzó áron szoktak megjelenni az e-autó-kínálat alsó ársávjában. Az Európában alig pár ezer példányban eladott modell mégis csak erősen feltételesen ajánlható megvételre: az autók hosszú távú életben tartása, az akkuk cseréje, frissítése nehezen megoldható. Sokkal jobban kiépült a háttéripar Európa sokáig legnépszerűbb villanyautójához, a Renault Zoéhoz. A szubkompakt kocsiból csaknem 300 ezer példány készült, a kínálat hatalmas; a hazai piacon 3,5 millió forint környékétől indulnak az ajánlatok a korai évjáratokra. A műszakilag folyamatosan fejlesztett kis francia autónak több típushibája is ismert, de még az ijesztően hangzó komplett motorcsere sem okoz problémát a háttériparnak, költsége a használt belsőégésű motoros autók nagyobb javításainak párszázezres számlájával összevethető.

A villanyautózás nagy pionírja, az első generációs Nissan Leaf korai példányai is a Zoé ársávjának környékén, már hárommillió forint alatti kínálati ártól válnak elérhetővé. A hosszú távú használatban az akku hűtésének alultervezése miatt jellemző az erős degradáció, de egy megkímélt, megtartásra érdemes Nissan Leaf akkujának cseréje, akár a gyártásban később megjelenő nagyobb kapacitású darabra szintén rutinszerűen zajlik már a háttériparban.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum