A spritmonitor.de weboldal már több mint két évtizede gyűjti az autósok fogyasztási tapasztalatait. 650 ezer regisztrált felhasználó csaknem egymillió járművéről találhatók itt adatok. Az oldal felépítéséből fakadóan elsősorban azok tájékozódhatnak legkönnyebben mások tapasztalatai alapján az általuk kiszemelt modellek várható fogyasztásáról, akik már többé-kevésbé konkrét elképzeléssel keresnek autót a használtpiacon. Megadjuk a keresőben a márkát, modellt, gyártási idő és motorteljesítmény-intervallumot, akár a váltó típusát is, és már jön is a lista, hogy hány ilyen autó szerepel az adatbázisban és melyikkel milyen használat mellett milyen fogyasztást érnek el a tulajdonosaik.
A Spritmonitor közöl ugyan néhány összesített táblázatot a legtakarékosabb autókról, de ezek a táblázatok az előzetes adatszűrések hiánya miatt nagyon semmitmondóak, akár még a dilettáns szemnek is gyanúsak. A legtakarékosabb autók között a dízel dobogósok listája (Audi A2 3L, VW Lupo 3L, Peugeot 107) talán még rendben is van. A benzines autók nyerő hármasában (Suzuki Celerio, Toyota Yaris Cross, Hyundai Ioniq) viszont már nagyon furán keverednek az új és régi modellek, méretek, kategóriák.
Némi típusismerettel felvértezve azonban már hasznosabb, vásárlási tanácsként interpretálható információk is kinyerhetők az adatbázisból. Mi például megpróbáltuk kinyomozni, hogy milyen autók a leginkább ajánlhatók azoknak, akik az elmúlt 12 év, tehát a 2010 utáni időszak autói között keresgélve akarnak olyan kocsit találni maguknak, ami a lehető legkevesebb üzemanyaggal beéri száz kilométerre.
A dízelmotoros autók között keresve a nyilvánvalóan hibás adatokat kiszűrve, eldobva gyorsan összeáll a minden meglepetéstől mentes kép. A kis lökettérfogatú dízelmotorral szerelt egyszerű kisautók képesek a legnagyobb távolságot megtenni egységnyi mennyiségű gázolajjal. A listában az autótulajdonosok mérései alapján a legtakarékosabbnak bizonyult kocsikban általában a PSA 1.4 és 1.6 HDI, a VW 1.2, 1.4 és 1.6 TDI, a Renault 1.5 dCi és a Fiat 1.3 JTD motorjai dolgoznak. A 3,8 l/100 km alatti adatok között mutatóba felbukkan egy-két 1,6 literes dízellel szerelt Honda, 1,5 literes dízel Ford és néhány dízel Smart, sőt: 116d jelzésű BMW-k is.
A Spritmonitor adatbázisának legalacsonyabb, 3-3,8 l/100 km-es fogyasztási tartományában azonban a típusok gyakoriságát is figyelembe véve azt mondhatjuk: aki tényleg a lehető legtakarékosabban akar autózni egy legfeljebb 12 éves használt autóval, az 1,2 literes TDI-motorral szerelt Skoda Fabia Greenline modellekkel vagy VW Polókkal illetve az 1,4 literes HDI-motoros kis Peugeot-kkal, Citroënekkel éri el legvalószínűbben a célját. Ha nagyobb testű kocsira volna szükség, az 1.6 TDI-motoros Skoda és VW modellek, Golfok, akár Octaviák közül szerepel több példány is ebben a 3,8 l/100 km alá szűkített fogyasztású listában. Nem meglepő, hogy az ultratakarékos autók szinte mindegyike kézi sebességváltós: aki spórolni akar és oda tud figyelni a helyes váltásra, manuális váltóval tud a legtakarékosabban autózni.
Aki nem kedveli a gázolaj szagát, de azért megmaradna a belsőégésű motornál (ideértve a konnektorról nem tölthető hibrideket is), a Spritmonitor adatai szerint a legvalószínűbben egy negyedik generációs Toyota Prius hibridautóval érheti el a lehető legjobb benzines fogyasztást. A takarékosság szerint sorba rendezett listában már 3,5 literes fogyasztási érték alatt látványosan sok ilyen autó felbukkan, köztük mutatóban akad egy-egy Hyundai Ioniq hibrid vagy a Toyota Corolla és Yaris hibrid változata. Ezekhez a kocsikhoz az extrém alacsony fogyasztás mellé jár az automata sebességváltó komfortja is! A 3,6 l/100 km-es szintnél lépnek be értékelhető számban az első tisztán benzines és persze a hibrideknél sokkal olcsóbb kisautók, elsöprő többségükben távol-keleti kocsik. A legkisebb Suzuki (Celerio, Ignis), Toyota (Aygo), Kia és Hyundai modellek; a Spritmonitor adatbázisa szerint jellemzően ezeknek az autóknak a vezetői képesek a legkevesebb, akár száz kilométerenként négy liternél is kevesebb benzin elégetésével megtenni száz kilométert.