Legyen kicsi, ne legyen drága, de legyen jó vezetni - mit vegyek?

kisautó használtautó-piac vezetési élmény

A használtautó-piac alján válogatva se kell feltétlenül lemondani a klasszikus vezetési élményről. A viszonylag olcsó kiskocsik között is akad néhány, amit úgy terveztek meg, hogy öröm legyen velük minden út.

Az egyszerű technikájú, olcsón gyártható, olcsón megvehető kiskocsik fejlesztése során ritkán fontos szempont, hogy az autó pontosan irányítható, ügyes futóművű, harapós gázreakciójú utcai már-már sportkocsi is legyen. Ha pedig az alapok nem ilyenek, a sportváltozatot (már ha egyáltalán készül ilyen az adott modellből) se mindig sikerül tényleg jól megcsinálni, hiába kerül az átlagosnál erősebb motor a kocsiba, látványos légterelők a karosszériára és persze jóval magasabb ár a katalógusba.

Az európai Fordnál hagyományosan törekednek a jó vezethetőségre, a feszes futóművű, direkt kormányzású, élénk mozgású kocsik megalkotására a kisautó-szegmensben is. Egy negyedik-ötödik generációs, gondosan karbantartott, nem kopogó, nem zörgő futóművű második-harmadik generációs Fiesta (2002-2008, 2008-2019) már-már élményautónak számít a maga kategóriájában. A pontos váltó és a kiváló menetdinamika örömét egy gyengébb alapmotor egy kicsit el tudja rontani; a Fiesta akkor adja ki a legjobban a zamatát, ha sikerült egy nagyobb benzines példányt találni belőle. A csúcs természetesen az ST változat, de ilyenből kevés van, ritkaságának megfelelően magas áron.

Franciaország autóipara szép számmal adott már a világnak kis GTI-ket, RS-eket, de nem szükséges elmerészkedni a kihegyezett sportmodellekig, ha élvezetesen vezethető, reális árú francia kiskocsit keresünk. Mielőtt a DS önálló márkává vált volna, elkészült a Citroën DS3 modell, amely egyáltalán nem a francia hagyományokat követő kis prémiumautó a maga remek futóművével, élénk kormányzásával. Már az 1,4 literes motorral vagy akár az 1,6 literes dízellel is élmény vezetni - és valójában ezeket a motorokat jobb szívvel is tudjuk ajánlani, mint az 1,6THP jelzésű csúcsmotort, ami különösen 156 lóerős, legerősebb változatában hajlamos konstrukciós problémákból eredő komoly hibákat produkálni.

A Mazda nem csak az MX-5 roadsterben kínál kiemelkedő vezetési élményt. A Mazda 2 kisautó második generációja (2007-2014) még nem közvetlenül a japán márkának köszönhette mozgékonyságát, hanem a Fordnak, hiszen ez a kocsi a kortárs Fiesta alapjaira épült. A 2014 utáni 2-es viszont már a Mazda elsősorban súlycsökkentésre fókuszáló Skyactiv technológiájának terméke; a kis tömeg fontos szerepet játszik abban, hogy ez a 2-es viszonylag kis motorteljesítmény mellett, tartós szívómotorral is igazi driver's carnak számít a kategóriájában.

A 2014 utáni, harmadik generációs Renault Twingo ára a hazai piacon még az első évjáratokban sem esett igazán használt kisautós mélységekbe, még a kilencéves kocsiknál is megkérik az árát annak, hogy egy mai is gyártott, tehát erősen idézőjelesen "új" modellről van szó. Különleges építése miatt mégsem hagyjuk ki ebből a felsorolásból: farmotoros, hátsókerékhajtású kisautót nem találunk másikat. (Legfeljebb a testvérmodellt, a Smart FourFourt, de ezeket a kocsikat magasabb presztízsű emblémájuk miatt jóval drágábban kínálják.) A hazai használtpiacon a Twingo szinte kizárólag a 71 lóerős szívómotoros változatban érhető el. A könnyű karosszériát ugyan ez is dinamikusan mozgatja, de az igazán élvezetes farmotoros Twingózáshoz a 90 lóerős turbó az igazi; a német piacon már bőven találni ilyeneket is. A kocsi vezetési élményében komoly szerepet kap a hátul hajtós jelleg mellett a nagyon szűk fordulókör: városban az elképesztően könnyű manőverezés is tud akkora öröm lenni, mint egy tempós, sodrós kanyar.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum