Az egyszerű technikájú, olcsón gyártható, olcsón megvehető kiskocsik fejlesztése során ritkán fontos szempont, hogy az autó pontosan irányítható, ügyes futóművű, harapós gázreakciójú utcai már-már sportkocsi is legyen. Ha pedig az alapok nem ilyenek, a sportváltozatot (már ha egyáltalán készül ilyen az adott modellből) se mindig sikerül tényleg jól megcsinálni, hiába kerül az átlagosnál erősebb motor a kocsiba, látványos légterelők a karosszériára és persze jóval magasabb ár a katalógusba.
Az európai Fordnál hagyományosan törekednek a jó vezethetőségre, a feszes futóművű, direkt kormányzású, élénk mozgású kocsik megalkotására a kisautó-szegmensben is. Egy negyedik-ötödik generációs, gondosan karbantartott, nem kopogó, nem zörgő futóművű második-harmadik generációs Fiesta (2002-2008, 2008-2019) már-már élményautónak számít a maga kategóriájában. A pontos váltó és a kiváló menetdinamika örömét egy gyengébb alapmotor egy kicsit el tudja rontani; a Fiesta akkor adja ki a legjobban a zamatát, ha sikerült egy nagyobb benzines példányt találni belőle. A csúcs természetesen az ST változat, de ilyenből kevés van, ritkaságának megfelelően magas áron.
Franciaország autóipara szép számmal adott már a világnak kis GTI-ket, RS-eket, de nem szükséges elmerészkedni a kihegyezett sportmodellekig, ha élvezetesen vezethető, reális árú francia kiskocsit keresünk. Mielőtt a DS önálló márkává vált volna, elkészült a Citroën DS3 modell, amely egyáltalán nem a francia hagyományokat követő kis prémiumautó a maga remek futóművével, élénk kormányzásával. Már az 1,4 literes motorral vagy akár az 1,6 literes dízellel is élmény vezetni - és valójában ezeket a motorokat jobb szívvel is tudjuk ajánlani, mint az 1,6THP jelzésű csúcsmotort, ami különösen 156 lóerős, legerősebb változatában hajlamos konstrukciós problémákból eredő komoly hibákat produkálni.
A Mazda nem csak az MX-5 roadsterben kínál kiemelkedő vezetési élményt. A Mazda 2 kisautó második generációja (2007-2014) még nem közvetlenül a japán márkának köszönhette mozgékonyságát, hanem a Fordnak, hiszen ez a kocsi a kortárs Fiesta alapjaira épült. A 2014 utáni 2-es viszont már a Mazda elsősorban súlycsökkentésre fókuszáló Skyactiv technológiájának terméke; a kis tömeg fontos szerepet játszik abban, hogy ez a 2-es viszonylag kis motorteljesítmény mellett, tartós szívómotorral is igazi driver's carnak számít a kategóriájában.
A 2014 utáni, harmadik generációs Renault Twingo ára a hazai piacon még az első évjáratokban sem esett igazán használt kisautós mélységekbe, még a kilencéves kocsiknál is megkérik az árát annak, hogy egy mai is gyártott, tehát erősen idézőjelesen "új" modellről van szó. Különleges építése miatt mégsem hagyjuk ki ebből a felsorolásból: farmotoros, hátsókerékhajtású kisautót nem találunk másikat. (Legfeljebb a testvérmodellt, a Smart FourFourt, de ezeket a kocsikat magasabb presztízsű emblémájuk miatt jóval drágábban kínálják.) A hazai használtpiacon a Twingo szinte kizárólag a 71 lóerős szívómotoros változatban érhető el. A könnyű karosszériát ugyan ez is dinamikusan mozgatja, de az igazán élvezetes farmotoros Twingózáshoz a 90 lóerős turbó az igazi; a német piacon már bőven találni ilyeneket is. A kocsi vezetési élményében komoly szerepet kap a hátul hajtós jelleg mellett a nagyon szűk fordulókör: városban az elképesztően könnyű manőverezés is tud akkora öröm lenni, mint egy tempós, sodrós kanyar.