Műszaki vizsgáztatással is foglalkozó autószervizek százai próbálták kinyomozni szeptember 23-24-én, hogy miért állt le országszerte a vizsgáztatási rendszer. Nem hivatalos információink szerint egy olyan szerver ment tönkre a központban, amely létfontosságú a vizsgák adminisztrációjához, a csere és a szükséges programok telepítése pedig legalább másfél napot vett igénybe. A legfurcsább helyzetbe azok az autók kerültek, amelyek a leállás idején már a vizsgasoron voltak, ugyanis a szabályok szerint a műszaki vizsgát nem lehet megszakítani, ha a kocsit regisztrálták és a folyamat elkezdődött, az már csak az elbírálás után adható ki a tulajdonosnak vagy képviselőjének. Amikor a rendszer leállt, ezeknél a kocsiknál olyan várakozás kezdődött, amelynek még csak megtippelni sem lehetett a végét.
De nem ez a remélhetőleg egyszeri technikai gond az egyetlen probléma a vizsgáztatással. Az idén egy nagyszabású rendőrségi akcióban letartóztatták az ország legfontosabb vizsgahelyének, a Mozaik utcai vizsgálóállomásnak több alkalmazottját, szakemberét. Ez volt azon néhány, Budapesten pedig a mindössze kettő olyan vizsgáztató központ egyike, ahol a külföldről behozott autóknak kötelezően vizsgázniuk kell a hazai forgalomba helyezés előtt.
Márpedig a használt autók jelenleg is folyamatosan zúdulnak be a határon. Az idei év első nyolc hónapjában több mint félmillió import használtautó került be az országba. Ez az érték alig három százalékkal marad el a 2019-es adattól, tehát a koronavírus-járvány elleni védekezés korlátozásai nem látszanak meg a piacon. A szeptembertől elrendelt határátkelési szigorításokban is elég sok a kivétel ahhoz, hogy a beszállítások továbbra is gond nélkül mehessenek, így jó esély van rá, hogy év végéig ismét elérjük vagy megközelítjük a tavalyi, bő 800 ezres rekordértéket.
A műszaki vizsgáztatást viszont, különösen a kiemelt vizsgahelyszíneken, nem végezheti akárki. A szakemberek pótlása nem egyszerű dolog, így a két legfontosabb fővárosi vizsgahely erősen korlátozott kapacitással működik. A vizsgahelyek kapacitásának csökkenését az eleve munkaerőhiányos hazai gazdaság és a különleges vizsgák meglétének szükségessége miatt tudomásunk szerint máig sem sikerült korrigálni. Így jelenleg a használtautó-importtal foglalkozó fővárosi autókereskedők és a magánimportban autót behozó vásárlók legalább 6-8 hetes várakozási időre kell, hogy készüljenek!
A külföldről behozott autók nehézkes, a fővárosban extrém módon meghosszabbodott vizsgáztatási ideje sok autóvásárló számára nem vállalható. Számukra, ha halaszthatatlanul egy "új" használt autóra van szükségük, a hazai piacon való körültekintés a leggyorsabb megoldás. Bár a magyarországi piac mérete töredéke az internetes hirdetések segítségével szinte kézközelben lévő teljes EU-s kínálatnak, ha az igények nem túlságosan kötöttek, azért itthon is meg lehet találni a megfelelő kocsit. A használt autók állapotára nézve amúgy sem garancia, hogy ami nyugatról jön, az jobb. A megfelelően karbantartott, gondosan szervizelt hazai kocsik műszaki állapota nem szükségszerűen rosszabb a nyugati importnál. A hazai, meglehetősen változatos állapotú úthálózat ugyan jobban eszi a futóművet, mint mondjuk a holland síkságok sima aszfaltja, de a gumik, akár a felnik, a felfüggesztés elhasználódó elemei, a toronycsapágyak, szilentek, gömbfejek tipikusan kopó-fogyó alkatrészek. Ha a kikopott, elhasználódott darabokat kicserélik, a kocsin nem maradnak nyomai a kátyúk, repedések ütéseinek.