A teljes értékű családi autónak is megfelelő elektromos autó, hiába töri le az árakat az utóbbi időben oly látványosan a Tesla és az európai térhódításnak mindent alárendelő kínai gyártók, még mindig nagyon drága dolog. Ráadásul ezeket nem csak megvenni kerül sokba; a megugrott energiaárak miatt hosszú utakon, nyilvános töltőkön "tankolva" az üzemeltetésük is drága. Száz kilométer megtételének költsége egy villanyautóval ma könnyen magasabb lehet a belsőégésű motoros kocsikénál is.
Az immár tizenöt évet is meghaladó átlagos életkorú magyar autópark valóságában a legtöbb család számára a belépés lehetőségét az elektromos mobilitásba elsősorban a kis méretű, kis tömegű, kis energiafogyasztású, egyszerű, kis hatótávolságú második autók jelenthetik. Egy ilyen kocsi, ha van lehetőség naponta otthon, lakossági tarifás árammal tölteni, főleg ha napelemes rendszer is üzemel a háztartásban, olcsó napi autózást biztosíthat.
A legolcsóbban elérhető ilyen kiskocsi a 2009-től egészen 2021-ig gyártott Citroën C-Zero/Mitsubishi i-Miev/Peugeot iOn trió. A még nem vészesen lecsökkent kapacitású idősebb példányokat kétmillió forint körüli ártól hirdetik, a négymilliós ártartományban pedig teljesen újszerű, tízezer kilométer alatti futású kocsik közül is válogatni lehet. A választék bőséges, kis túlzással akár még szabad színválasztásra is van lehetőség a kínálatban. A CHADEMO-csatlakozóval egyenáramú gyorstöltésre is képes kis villanyautókkal az sem gond, ha néha kifutunk a reálisan tervezhető 100 km körüli hatótávból; az utántöltés a nyilvános DC-töltőkön gyors és egyszerű. A keskeny, de magas utastérben négyen viszonylag kényelmesen elférnek, a hátsókerék-hajtás és a kis tömeg a 64 lóerős motorral társulva a komolytalan megjelenés dacára dinamikus és élvezetes vezetési élményt ad ebben a kocsiban.
A szintén több mint tíz éve gyártott Volkswagen e-Up (és ritkán konszernen belüli ikertestvérei, a Seat Mii és a Skoda Citygo) is nagy tömegben van jelen a hazai használtpiacon. A kínálat nagy részét az autómegosztó szolgáltatóktól érkező, vegyes esztétikai, de jellemzően nem rossz műszaki állapotú bérautók adják. Ezekből a kocsikból is a négymillió forint körüli árkategóriában találjuk a már vonzó, megkímélt, keveset futott, szép példányokat. Fontos tudni, hogy ezek még mind a kisebb, 18,7 kWh kapacitású akkumulátoros, biztosan úgy 100-120 km hatótávra tervezhető autók. Az egy töltéssel akár jóval 200 km feletti futásra képes nagyobb akkus (32,3 kWh) e-Upok a 2019-es év közepétől készültek, ezek induló ára jellemzően hatmillió forint feletti itthon.
Az elektromos Smart utolsó generációs modellje nem tölthető egyenáramú gyorstöltőn, de erre képes otthoni wallboxon vagy nyilvános AC-töltőn az opcionálisan 22 kW-tal is tölthető példányok esetében ez nem probléma. A lemerült akku így is viszonylag gyorsan, akár egy órán belül képes befogadni az újabb, kb. száz kilométerre elegendő energiamennyiséget. A Smart négyajtós változatából négymillió forint körüli ártól lehet keveset futott, 4-5 éves, szép példányokat találni. Ez a villanyautó is jó választás a vezetési élményt fontosnak tartó vásárlók számára: farmotoros és hátsókerék-hajtású.
A 2013-2019 között gyártott első szériás elektromos Fiat 500 néhány példánya is szerepel a hazai kínálatban a négymilliós ársávban. A szűk utastér és a bizonytalan hazai szervizháttér (ezt a típust hivatalosan nem forgalmazták Európában, a kocsi csak az amerikai piac számára készült Mexikóban) sokakat elriaszthat ettől a kocsitól, de akinek fontos a dizájn, az olasz életérzés és a legenda egy kocsiban, ebben a kis villanyautóban találja meg! Gyári DC-gyorstöltési lehetőség nincs, a 24 kWh-s akkuval (ha még nem indult meg nagyon a degradáció) a 111 lóerős motorral 120 km feletti reális hatótáv várható, intenzív, bár fronthajtásos vezetési élmény mellett.