Bármikor, bárhol, bárkit utolérhet az egyik legbosszantóbb autós káresemény: egy felpattanó kavics, ami nyomot hagy a szélvédőn. A legismertebb szélvédőjavító vállalkozás számos rádióból folyamatosan hallható reklámjából vagy a bevásárlóközpontok parkolóiban üzemelő kis konténerműhelyek reklámtábláiból mindenki tudja, hogy a kisebb hibák, amikből még nem indultak el komoly repedések, szinte nyom nélkül javítható. Érdemes is egy-egy felverődés után mielőbb kijavíttatni a hibát. Ha a kavics okozta sérülés az úgynevezett "látómezőben" van, az autó nem is megy át a műszaki vizsgán ezzel a hibával, de ha valahol az üveg szélén van a hiba, akkor is érdemes gyorsan betömni a lyukat, mielőtt az autó rezgéseitől, a karosszéria folyamatos apró hajladozásától, vagy téli időszakban a beszivárgó víztől és fagytól a sérülésből nem indul meg a nagyobb repedés.
Ha olyan CASCO-biztosítás van a kocsin, ami fedezi ezt a fajta kárt, akkor is hasznos gyorsan lépni, javíttatni, mert a biztosítások egy részénél a teljes önrész-mentesség csak bizonyos méretű, mértékű károsodás javításáig áll. (Valószínűleg pont azért, hogy a drága teljes csere helyett az ügyfél is érdekelt legyen a kisebb sérülések gyors és viszonylag olcsó javításában.) A szélvédőjavítás a tipikus kavicsfelverődések esetén szinte észrevehetetlen, nyomtalan; hacsak nincs közvetlenül szó szerint az orrunk előtt a pötty, a javítás után csak hosszas keresgélés után lehet megtalálni a felpattanás nyomát.
Ha olyan autót nézegetünk vásárlási szándékkal, amelyen javíthatatlanul sérült a szélvédő, erősen javallott utánanézni, mekkora költséget is jelent az üveg cseréje. Fontos tudni, hogy a szélvédők ára nem annyira a kocsi méretétől, kategóriájától, árától függ; a meghatározó inkább az, hogy az európai piacokon mennyire népszerű modellről van szó, hogy az alkatrészgyártás háttéripara lekövette-e utángyártott üvegekkel az adott típust, illetve, hogy mennyi szélvédő áll készleten Európa-, vagy akár világszerte az adott modellhez.
Egy tízéves vagy korábbi Suzuki Swifthez akár már húszezer forintért vagy még olcsóbban is lehet új szélvédőt kapni, ehhez jön még a csere további tízezer forint körüli költsége. A fenti Swifthez képest viszont például egy 1995 utáni 5-ös BMW-hez vagy egy W210-es Mercedeshez már akár 15 ezerért lehet szélvédőt venni! Ugyanakkor egy újabb Honda Civichez 70 ezer forint alatt nemigen kapni elülső üveget. Drágíthatja a szélvédőt a beépített fűtőrendszer vagy a ráragasztott szenzorok is. Egy szélvédőfűtéses húszéves Ford Mondeohoz fűtőszálak nélkül már 25 ezer, fűtéssel inkább 50 ezer forinttól lehet utángyártott szélvédőt rendelni.
A magasra húzott panoráma-szélvédős autók elülső üvegei általában jóval drágábbak az átlagnál. Egy Citroën C4 Picasso szélvédőjének cseréje könnyen lehet százezres vagy még drágább munka. A híresen magas alkatrészárakkal javítható Tesláknál a Model S esetében már 150 ezer forint körüli áron indulnak az utángyártott szélvédők, a jóval ritkább Model X SUV panorámaszélvédője esetében pedig cikkünk írásának pillanatában magyar árajánlatot nem is találtunk; nemzetközi beszámolók alapján több ezer dolláros javítási költségre lehet számítani! Az amerikai autóknál, kevésbé népszerű távolkeleti modelleknél a szélvédő ára mellett a szállítás várható ideje is okozhat fejfájást, ha a napi használatot ellehetetlenítő mértékű az üveg sérülése. Ha tehát üvegkáros használt autót nézünk ki magunknak, mindenképpen megér egy kis nyomozást, hogy mennyibe is kerül majd a javítás, mennyivel javítja az alkupozíciónkat a hiba!
(adatok: online elérhető aktuális kereskedői szélvédő-árajánlatok)