Két-három évvel ezelőtt egy-egy meghatározott évjáratú, futásteljesítményű modell reális értékét, árát könnyen megbecsülhette, aki akár csak rá-ránézett néha a használt autók piacának helyzetére, változásaira. Ma nem ez a helyzet. A hazai használtpiaci autóárak annyira bizonytalanok, olyan gyorsan változnak, a kínálat bizonyos szegmensekben oly mértékben beszűkült, az eladók pedig oly nagy szórással kérik meg a hasonló kocsik árát, hogy szinte már azt sem lehet kimondani: létezik olyan, hogy reális piaci ár. Érdekes, hogy nem minden kategória, típus esetében egyformán kaotikus a helyzet.
Nézzük meg egy kedvelt kisautó, egy kompakt modell és egy kedvelt prémium középkategóriás kocsi példáján, miről is van szó! A Honda Jazz megbízhatósága, praktikus belső kialakítása, takarékos üzeme és jó értéktartása miatt már modellgenerációk óta a jól kihasználható kiskocsit keresők kedvelt célpontja. Viszont míg néhány éve könnyen képbe lehetett jönni az aktuális árakkal kapcsolatban, ha csak ránéztünk a kínálatra, ma nehezen érthető végletességekkel találkozunk. Egy hat-hét éves, harmadik generációs, legfeljebb százezer kilométeres példányt szeretnénk? Az online hirdetett hazai kocsik ára a négymillió alattitól a jócskán hatmillió felettiig szór, és ami még rosszabb, az eladók által kért árak semmilyen összefüggést nem mutatnak az állapottal, évjárattal, futásteljesítménnyel. 15 és 90 ezer kilométeres futás közötti, 2015-ös és 2017-es kocsik egyaránt találhatók az olcsóbb szegmensben és a drágábban is, az eloszlás pedig nem sűrűbb a középérték környékén, mint a végleteknél.
Az Opel Astra előző, K sorozatú modelljénél érdekes módon jóval racionálisabban értékelik a lehetőségeket a vevők. Ha valakinek kedve szottyanna venni egy 4-6 éves, kis turbós benzinmotorral szerelt Astrát, sokkal szűkebb ártartománnyal találkozik. Nagyjából 5,5-től 7 millióig keresgélhet a bő félszáz kocsi között, az árak pedig többé-kevésbé tükrözik a kort és a futásteljesítményt.
Mi a helyzet a 6-8 éves dízel, C-osztályos Mercedesekkel? Itt ismét káoszt látunk, nagyjából 7,5 és 12,5 millió forint között, hatalmas szórással hirdetik meg autóikat a kereskedők és magáneladók, a kínálati ár és a motorváltozat, felszereltség, futásteljesítmény között pedig nehéz felfedezni bármilyen korrelációt.
A német piac jóval nagyobb kínálatában valamivel határozottabban koncentrálódik a kínálat magja egy-egy középérték körül. A fenti példában szereplő, 2016-2017-es Honda Jazzek 50-60 darabos, cikkünk írásakor hirdetett állományának túlnyomó része a 14-16 ezer eurós kínálati ár körül csoportosul, de a futásteljesítmény, a kor, a felszereltség és a kínálati ár kapcsolata a német Jazzek körében is ugyancsak laza.
Azt mondhatjuk, hogy az autóvásárlóknak ezekben a zűrös időkben nagyon megéri a korábban megszokottnál jóval gondosabban elvégezni a felderítőmunkát vásárlás előtt. Érdemes minél szélesebb körben tájékozódni, minél több hirdetési platform kínálatát végignézni, mert egyrészt van esély megtalálni az átlagos hirdetési árnál jóval olcsóbban is azt a típust, verziót, évjáratot, felszereltséget, amire vágyunk, másrészt könnyen előfordulhat, hogy a keresési feltételek bátor kibővítésével akár jóval fiatalabb, kevesebbet futott vagy jobban felszerelt példányra bukkanunk a költségvetési lehetőségeink keretein belül. A kínálati árak alapos feltérképezése az alkufolyamatban is hasznos lehet; ha nincs is kedvünk elutazni egy kedvező áron, de távoli helyen hirdetett autóért, a közelebbi kocsikra bátrabban alkudhatunk, ha láttuk, tudjuk, hogy ugyanazt máshol jóval olcsóbban is odaadná a tulajdonos.