Itt az E10 nevű új benzin – kell tőle félni, ha idősebb autónk van?

E10 üzemanyag bioetanol hasznos

A hazai benzinkutakon még a 2018-as évben váltotta le a korábbi 95-ös feliratokat az E5 jelzés. Mit is jelentett ez?

Semmi mást, minthogy az amúgy már 2011 óta 5% biokomponenst tartalmazó üzemanyagnál egy EU-s harmonizációs rendelkezés értelmében a hagyományos, az oktánszámot jelölő azonosító helyett immár az úgynevezett biokomponens arányát mutató jelzést kell megadni a legtöbb autós által használt benzintöltő pisztolyon. (Az oktánszám a benzin kompressziótűrésére vonatkozó műszaki paraméter, eszerint a 95-ös benzin úgy tűri a sűrítést, mint az 95 térfogat-százalékban izooktánból és 5% n-heptánból álló elméleti szénhidrogén-keverék. Az E5 jelzés pedig azt mutatja, hogy a benzinben a 95% ásványi eredetű szénhidrogén mellett 5% „friss”, nem fosszilis forrásból származó energiahordozó is van, ami nálunk elsősorban bioetanolt, mezőgazdasági terményekből készített etil-alkoholt jelent.)

Január elsejétől viszont minden hazai kúton kötelezően át kellett állni E5-ről E10-re, vagyis az etanol-arány duplájára, 10%-ra növekedett. Míg az E5-ös üzemanyaggal minden benzines autó vígan elketyegett, ez az újabb változás az idősebb autót (vagy motorkerékpárt) használók számára már jelenthet problémákat! Az etil-alkohol kikezdhet olyan gumi- vagy műanyag alkatrészeket, melyeket nem készítettek fel a találkozásra az alkohollal. A káros vegyi folyamatok eredménye lehet csövek, csatlakozók kilágyulása vagy épp ellenkezőleg, rideggé válása is törése is, ami akár veszélyes üzemanyag-szivárgást is okozhat!

Másik problémaforrás, hogy mivel az etil-alkohol más tulajdonságokkal bíró oldószer, mint a benzin, a magasabb etanol-tartalmú üzemanyag eloldhat korábbi, addig stabil lerakódásokat, ezzel dugulásokat okozhat az üzemanyag-ellátó rendszerben. Az etanol az oxidációra hajlamos fémalkatrészeket is kikezdheti, ugyanis a benzinnel szemben higroszkópos anyag, vagyis a köztudottan rozsdásodást okozó vízzel szívesen elegyedik és a levegő páratartalmát is hajlamos megkötni. A magasabb alkoholtartalmú üzemanyag párolgási tulajdonságai is eltérnek a tiszta benzinétől, így különösen a régi, egyszerű motorkonstrukcióknál hidegben indítási nehézségek is felmerülhetnek.

Sajnos általánosságban nem lehet teljesen biztosan megmondani, hogy milyen évjárattól tekinthető etanol-állónak egy-egy modell, de a 2010 utáni kocsik gazdái szinte biztosan nyugodtak lehetnek. A biztonság kedvéért azért érdemes rákeresni az autónkra és ellenőrizni, hogy okozhat-e kárt a motorban vagy segédberendezéseiben az E10 üzemanyag.

Ha problémás a kocsink, nemigen van más választásunk, mint a drágább benzinek, 98-as vagy még magasabb oktánszámú prémiumbenzinek vásárlása, ezekre ugyanis nem vonatkozik a 10%-os etanolarány-kötelezettség. Akkor is érdemes ilyen üzemanyagot vásárolni, ha várhatóan három hónapnál hosszabb ideig a tankban (vagy kannában) marad a betankolt benzin. A magas etanol-arányú üzemanyag ugyanis egy idő után (mely idő a környező hőmérsékleti viszonyoktól is függ) hajlamos „megromlani”. Olyan vegyi folyamatok zajlanak le benne, melynek eredményeként akár az üzemanyag-rendszert eltömítő, a benzinnél sűrűbb állagú gyantás lerakódás, dugulás keletkezhet, melynek eltávolítása körülményes és drága dolog. Ez az elővigyázatosság különösen indokolt a ritkán használt vagy hosszabb időre leállított hobbijárművek (veteránok, quadok, motorcsónakok) és a télire eltett motorkerékpárok, robogók esetében!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum