Az automata klímás autók egy részében a tulajdonos soha nem kapcsolgatja, vagy legalábbis nem kapcsolgatja tudatosan az utastéri levegő hűtését és szárítását végző klímakompresszort. 20-22 fok Celsius, AUTO üzemmód és kész. Ilyen beállításnál a légkondi hűvös időben is szinte mindig működik, a klímakompresszor folyamatos üzemét leginkább az mutatja, hogy az ablakok soha nem párásodnak. A kényelmes használat ára a klímarendszer aktív elemeinek gyorsabb elhasználódása és némi túlfogyasztás.
A nyár beköszöntével viszont azok is rákényszerülnek az alkalmi klímahasználatra, akik érzékenyek a túl hideg és/vagy túl száraz levegőre. Az erős napsütésben gyorsan melegedő kabinban és az állandóvá váló 25-30 fokos vagy még melegebb napközbeni hőmérsékleten hosszabb úton légkondi nélkül autózni egy meredek szélvédővel, erősen döntött oldalablakokkal rendelkező mai kocsiban kínzásnak is megfelelne.
Ha azt akarjuk, hogy a légkondicionáló megfelelően és komfortosan működjön, érdemes odafigyelni a karbantartásra. Az autóklímás szakma ajánlása szerint évente egyszer kellene profi technológiával kitisztíttatni a rendszert, ellenőriztetni a hűtőközeg megfelelő mennyiségét és ha a normál karbantartáskor ez nem történt meg, kicserélni a pollenszűrőt a szellőzésben. Mindezt persze csak igen kevesen csináltatják meg rendszeresen. A legtöbben akkor kezdenek gondolkodni azon, hogy tenni kellene valamit, amikor észlelik, hogy nincs minden teljesen rendben; a klíma alig hűt, a ki-bekapcsolások után extrém kellemetlen szagok érkeznek a légbeömlőkből vagy az eltömődött leeresztőcső miatt elkezd csepegni valahol a kondenzvíz a műszerfalból egy hosszabb út során.
Ha már ennyire elmérgesedett a helyzet a karbantartás hiánya miatt, nem érdemes házi megoldásokkal, benzinkutakon, autósboltokban kapható csodaszerekkel kísérletezni. A spray-vel, habbal való átszellőztetés nem is nevezhető tisztításnak, ez legfeljebb csak fertőtlenítésre képes, de a rendszerben maradó szennyeződéseken újra nagyon könnyen megtapad majd a nedvesség és újrakezdődik a gombásodás, a baktériumok felszaporodása is. Az ózongenerátoros fertőtlenítés sem csodaszer: a mechanikai szennyeződéseket ez a módszer sem fogja eltávolítani.
A legegyszerűbb és a garantált eredmény miatt olcsóbb megoldás az, ha bejelentjük a kocsit egy erre szakosodott, megbízható vállalkozóhoz és teljesen rendbe hozatjuk a klímát. A nagyon elhanyagolt vagy most vásárolt, bizonytalan előéletű, kellemetlen szagú kocsinál komoly minőségi ugrást jelent, ha a kondenzvíz kifolyórendszerét kitisztítja, a szellőzés nehezen hozzáférhető elemeit is kitakarítja a szakember, ha megszünteti a klíma tömítetlenségi problémáit és szükség esetén beállítja a gyárilag előírt klímagáz-mennyiséget is a rendszerben.
Ha pedig már minden rendben a klímával, rajtunk a sor: őrizzük is meg a rendszer jó állapotát! A klímát hideg időben is érdemes hetente-kéthetente bekapcsolni pár percre, így nem száradnak ki a tömítések. Ha pedig utazáskor megállás előtt pár perccel mindig kikapcsoljuk a klímakompresszort (az AC-gombbal vagy a menüben), a lehűtött levegőből a rendszerben kicsapódó nedvesség kiszárad és nem tudnak megtelepedni, szaporodásnak indulni a káros mikroorganizmusok, nem lesz újra kellemetlen szagú és ami még rosszabb, egészségre káros toxinokkal, mikrobákkal fertőzött a szellőzőből érkező levegő.