Így nézne ki a Tökéletes Használtautó-vásárlás, hirdetésből

használt autó adásvétel ellenőrzés lista hasznos

A valóság mindig eltér az ideális elméleti modelltől, nincs ez másképp akkor sem, amikor az ember belekeveredik egy használt autó megvételébe. De azért nem árt tudni, milyen is lenne, ha mindenki mindent úgy csinálna, ahogy kéne. Ebben a cikkben adunk egy olyan listát az autóvásárlásról, amit érdemes végigvenni, mielőtt belevág az ember a kalandba; minél több pont teljesül az alábbiakból a folyamatban, annál kisebb a kockázata annak, hogy végül nem azt kapjuk, amit szerettünk volna.

1, A hirdetést, amire ráharaptunk, mentsük le! Legyen meg, hogy pontosan mikkel is kecsegtetett az eladó! Ha mégsem minden pont úgy van, ahogy állította, akár az alku során, akár (neadj’isten) a későbbi reklamációk során jól jöhet, ha van bizonyítékunk az esetleges megtévesztési szándékra.

2, Készüljünk fel a kiszemelt autóból: olvassunk utána használtautó-tesztekben, a neten fellelhető hazai és nemzetközi felhasználói tapasztalatokban, hogy mik azok a gyengeségei a konstrukciónak, amikre különösen figyelnünk kell!

3, Telefonáljunk és kérdezzünk minél többet, beszéltessük az eladót! Sok időt és kilométert meg lehet spórolni, ha nem a kocsi mellett állva derülnek ki triviális kizáró okok. Tipikus problémák, amiket sokszor kihagynak a hirdetésből, de ha rákérdezünk, már telefonon elmondják vagy megírják emailben: van szervizkönyv – de csak az első néhány szervizlátogatásról. Pont nem megy a klíma, de csak fel kell tölteni (sosem csak fel kell tölteni!). A kocsi nem az eladó nevén van, de nem baj, a szerződést előre kitöltötték az ő adataival. És így tovább: van olyan probléma, amit meg lehet oldani, van, ami kizárja a vételt, de sose baj, ha minél többet tudunk már előre a kocsiról.

4, Jó időben, világosban menjünk az első szemlére! Sötétben is sok minden rejtve marad, amit nappal ki lehetne szúrni, de a leggonoszabb a naplemente, amikor a gyönyörű alkonyi fényekben egész más egy autó csillogása, mint a déli, őszinte verőfényben.

5, Legyen nálunk rétegvastagság-mérő! Lehet, hogy még csak be se kell kapcsolni: amikor a vevő előveszi a zsebéből a műszert, az eladónak gyakran azonnal eszébe jutnak azok a régebbi kisebb-nagyobb sérülések, amelyekről a hirdetésben valahogy megfeledkezett.

6, Vigyünk magunkkal minél felkészültebb „opponenst”. A vágyott autó mellett állva sok mindenről meg tudja győzni magát a szerelembe esett vevő. Nem baj, ha van velünk egy hűvös, objektív kontroll, aki nem engedi, hogy megmagyarázzuk magunknak: az a kék füst, ami dől ki a kipufogón, csak valami érzékcsalódás.

7, Műszaki állapotfelmérés. Manapság, amikor sok szerviz munkaerő-hiánnyal küzd, sajnos nem egyszerű azonnali időpontot kapni, de ha az eladó is partner a tiszta adás-vételben, sok későbbi bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat egy profi szakszervizben a számítógép kiolvasásával és egy alapos átnézéssel, karbantartási költség-előkalkulációval.

8, Legyen nálunk minden, ami kell az üzlet nyélbe ütéséhez. Személyi okmányok, az épp aktuálisan megfelelő adásvételi szerződés, toll(!), pénz – ami csak kellhet.

9, Legyen meg minden az eladói oldalon is! Forgalmi, törzskönyv (vagy a törzskönyv-passziválást igazoló bejegyzés a forgalmiban), a valódi tulajdonos vagy a számunkra is hitelesen megbízott kereskedő, üzletkötő, aki aláírja a szerződést.

10, A mai adásvételi szerződésekben az átadás időpontját percre pontosan rögzíteni kell. Ez azt jelenti, hogy az autóra érvényes kötelező biztosítás elvileg az adásvétel percében érvényét veszti. Vagyis, ha nem akarunk szerencsejátékot játszani az úton az új autóval hazafelé, még ott helyben, vásárlás után, elindulás előtt el kell(ene) indítani a biztosításkötési folyamatot – mondjuk a netrisk.hu-n.

11, Egy tökéletes világban az eredetiségvizsgálatot a vásárlás előtt kellene elvégezni. Ezt nagyban nehezíti, hogy elég nehéz azonnali időpontot kapni erre a szolgáltatásra, viszont az eredetvizsga csak 60 napig érvényes, a bizonytalan időn át hirdető eladók pedig nem szeretik bizonytalanra megcsináltatni ezt a 17-20 ezer forintos adminisztratív munkát. A nem meglévő eredetvizsga nem akadálya a vásárlásnak, de ha nincs ilyen papír a kocsiról, nagyon alaposan győződjünk meg arról, hogy tényleg azt a kocsit vesszük meg, aminek a papírjait megkaptuk.

12, Adminisztratív utómunka: az átírást 14 napon belül meg kell ejteni egy kormányablaknál. Ezt nem érdemes sokáig halogatni, mert nem biztos, hogy azonnal odaférünk az ügyintézőhöz, lehet, hogy napokkal későbbre tudnak csak időpontot adni. Elvileg az átírásra adott időpontot igazoló cetli vagy email adhat némi haladékot, de jobb nem cincálni az állami adminisztráció bajszát és érdemes mielőbb átíratni a kocsit.

13, Alapos szerviz – főként akkor, ha nem megbízható az autó karbantartási előélete. Folyadékok cseréje, fékek ellenőrzése, futóműelemek ellenőrzése, vezérműszíj cseréje, vezérmű-lánc ellenőrzése, induló, pontszerű rozsdásodások lekezelése: ha mindezt megtesszük a vásárlás után, egy kicsit úgy kezdhetjük az életet az új autónkkal - mintha tényleg új lenne.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum