A hitel mellé kötelezően előírt CASCÓ-val biztosított, még éveken át, talán a hitelszerződés teljes futamideje alatt garanciális új autóknál a hitel összegére megfelelő kezdeti önrész mellett maga az autó biztos fedezetnek számít. A hitelnyújtó bank vagy lízingcég kockázata minimális.
Más a helyzet a használt autók hitelre történő vásárlása esetén. Itt már nagyobb a hitelezői kockázat, magasabbak a kamatok illetve lízingdíjak, szigorúbbak az üzemeltetési feltételek, bonyolultabb és drágább a kiszemelt autó műszaki állapotának felmérése, értékének megállapítása. Ha viszonylag új, nagyobb értékű járművekről van szó, melyeket a gyártó vagy az importőr használtautó-vásárlási programjának keretében (BMW Premium Selection, Mercedes-Benz Certified,Opel Minősített Használtautó program, stb.) meg lehet vásárolni, az újautó-vásárláshoz hasonlóan kényelmes kiszolgálás mellett, még mindig kedvező finanszírozási feltételekkel is bele lehet szállni egy lízingügyletbe.
Ha viszont a nyílt használtautó-piacon keresünk autót, ha magánimportban hoznánk be kocsit, pláne, ha idősebb, sokat futott, alacsony értékű járműről van szó, a lízing már se nem egyszerű, se nem olcsó megoldás a finanszírozásra.
A ma elterjedt legnépszerűbb megoldás ilyen esetekben a személyi hitelből megoldott autóvásárlás. Ezeknek a banki kölcsönöknek a minimum 8-9 százalékos hiteldíj-mutatója jóval magasabb, mint az újautó-hitelek sokat reklámozott, akár 0 százalékos THM-je, de összességében még az sem lehetetlen, hogy gazdaságilag sem rossz döntés beleugrani egy ilyen kölcsönbe.
Az autók értékvesztése az idő múltával folyamatosan lassul. 0 és 4 éves kora között egy új autó értékének 45-55 százaléka tűnik el, viszont 4 és 8 éves kor között a további értékvesztés már átlagosan csak az eredeti érték 15-30%-a. Ez azt jelenti, hogy egy hitellel megvásárolt használt autó magasabb hitelkamatát - gazdasági értelemben - bőven képes egyensúlyozni a jóval alacsonyabb fokú amortizáció. Természetesen egy idősebb autónál a teljes üzemeltetési költség jellemzően magasabb, mint egy új kocsinál, de még ez a megállapítás sem törvényszerű. 5-7 éves korig még könnyen találni a piacon akár még gyári garanciával is rendelkező autókat, amelyek birtoklása nem jelent extra anyagi kockázatokat egy új autóhoz képest.
A szabad felhasználású kölcsönből megvalósított használtautó-vásárlás előnye az is, hogy nem köti hozzá a vevőt az autóhoz. Mivel a kocsi nem szerepel biztosítékként ezekben a hitelekben, a futamidő alatt is bármikor, a bank bevonása nélkül eladható, lecserélhető. Természetesen a lízingelt autók értékesítése is bármikor lehetséges, de a bank nevén lévő kocsit, melynek a törzskönyvét is a bank őrzi, közel nem olyan egyszerű értékesíteni, mint egy, a birtokunkban lévő járművet. A bonyolult adminisztráció sok privát vevőt elriaszthat.
A személyi kölcsönből vásárolt használt autó legnagyobb kockázata a vevő számára, ha az eszköz, amire nem technikai, de gyakorlati értelemben a hitelt felvette, megsemmisül: ellopják, saját hibából összetörik, természeti kár áldozatává válik. Ezért, bár ezt ilyenkor senki nem írja elő, a személyi kölcsönből vásárolt kocsikra is nagyon javasolt megfelelő CASCO-biztosítást kötni, nehogy a végén ott maradjunk kocsi nélkül, egy hitellel a nyakunkban!