2018. december 13-án élesedett Magyarország új használtautó-értékesítési weboldala, a Netriskauto.hu. Úgy tűnik, jól időzítettünk: a lassan leköszönő év 2012 óta az első esztendő, amikor folyamatosan csökkenni látszik a használtautó-behozatal, a használtimport-áradat és újra teret kezd nyerni a belső piac, a hazai használt autók adás-vétele.
Az import visszaesésében bizonyosan ott vannak a forintban számoló magyarok számára egyre drágább kinti vételárak. Az év eleji 322 forinthoz képest 336 forint feletti csúcsokat is láttunk az idén és jelenleg is 330 forint felett áll az euró. Az évet lezáró statisztikákra persze még várnunk kell, de már tudható, hogy az idei harmadik negyedévben 6,6 százalékkal kevesebb használt autót hoztunk be és augusztusban torpant meg leginkább az import: ebben a hónapban az előző év azonos időszakához képest csaknem 18%-kal, kb. 2500 autóval kevesebb érkezett az országba.
Az itthoni átírások száma viszont növekedett. Az év első kilenc hónapjában több mint 600 ezer autó cserélt gazdát a határokon belül, ez az érték csaknem 6 százalékkal magasabb a 2018-as adatnál.
Sajnos az autópark életkora nem kezdett csökkenni 2019-ben sem. A hazai adás-vételek során a kocsik több mint háromnegyede tíz évnél idősebb gépjármű volt, a magyar autók átlagéletkora jelenleg meghaladja a 14,5 évet, az öregedés több mint tíz éve, 2007 óta tart.
A hazai adás-vételek során a legnépszerűbbek az alsó-középkategóriás (Golf-kategória) modellek voltak, 180 ezer tranzakcióval, ezt követte alig lemaradva a kisautók 146 ezres piaca. Érdekes, de logikus, hogy az új autók között oly sikeres szabadidőautók részaránya az adás-vételek során a használtpiacon alig érte el a 8 százalékot: ez a divat egyszerűen túl friss, így a megnövekedett hobbiterepjáró-állomány még nem elég öreg, hogy komoly szerepet kapjon a használtpiacon. A trend mindenesetre világos, az elkövetkező években fokozódó kereslet várható ebben a szegmensben.
A hazai tranzakciókban a legsikeresebb márka 12 százalékos aránnyal az Opel, a Volkswagen és a Suzuki előtt. A használtautó-importban viszont már a Volkswagen vezetett januártól szeptemberig, az Opelt és a Fordot előzve.
A nagyon magas használtautó-életkor miatt az újautó-piacot Európa-szerte felforgató elektromos autók és plug-in hibridek részaránya ebben a vevői körben egyelőre minimális. A használt kocsit vásárlók túlnyomó többsége számára egyszerűen nem alternatíva a hagyományos technikával szemben a jelenlegi árakon elérhető elektromos vagy elektromos üzemben is használható gépkocsi.