Azért drágulnak a használt autók, mert nincs elég új autó?

áremelkedés várakozási idő cégautó

A használtautó-piac elképesztő torzulásai, a jó állapotú, nem túl idős kocsik elképesztő ütemű drágulása elsősorban valószínűleg az újautó-ipar termelési válságára vezethető vissza.

Szinte hihetetlen történeteket lehet hallani autókereskedőkkel vagy saját autójukat meghirdető magáneladókkal beszélgetve a használtautó-piac "krémjének", a viszonylag fiatal, keveset futott, jól karbantartott autók forgalmának mai viszonyairól. Öt-hat éves, évi tíz-tizenötezer kilométert futott flottaautók egykori új áruknál is drágábban kelnek el pillanatok alatt. Tízmilliós értékű autókra fizetnek ki a vevők akár húsz-huszonöt százalékos felárat és utaznak el értük az ország távoli szegleteibe, csak hogy ne kelljen akár csak napokat, heteket várni helyben, amíg kerül egy megfelelő állapotú példány az adott modellből vagy legalábbis kategóriából helyben vagy a nyugati használtautó-kínálatban. Gyakori eset az is, hogy a meghirdetett autót órákon belül lefoglalja az első vevő a hirdetett áron, de amíg a hirdetés lekerül az internetről, újabb és újabb vevők jelentkeznek, akik nem alkudni akarnak, hanem rá is ígérnek az árra, csak ők kaphassák meg a kocsit.

A beszámolók szerint a türelmetlenség és a gyakran már irreális "sürgősségi felár" megfizetése elsősorban a céges használatra vásárolt kocsiknál jellemző. Azok az autóvásárlók, akik számára a kocsi munkaeszköz, esetleg cégautóként az alkalmazottak juttatási csomagjának része, kényszerhelyzetben vannak, ha a régi autó már nem elég megbízható vagy nem elég jó állapotú. Ők persze szívesen vennének, lízingelnének inkább a korábbi évek rutinjai szerint új autót - ha lenne. A legnépszerűbb, legkeresettebb modellek esetében ma már nem ritka egy éven túli várakozási időket és a kiszámíthatatlan árazási változásokat viszont nem tudják vállalni, inkább a biztos megoldás mellett döntenek és keresnek egy alkalmas járművet a használtpiacon. Ami persze egyre nehezebb, hiszen a növekvő kereslet gyorsan kiszippantja ezeket a kocsikat a hazai és nyugat-európai kínálatból.

Az új autók hazai eladási darabszáma az idei év első négy hónapjában 11,6 százalékkal maradt el a tavalyi adattól (37780 autó az idén, szemben a tavalyi 42752 darabbal). Ehhez a csökkenéssel látványosan hasonló, csak ellenkező előjellel változó értékek mutatkoznak a használtautó-import alakulásában. A tavalyi első négy hónapban 40727 használt autót hoztak be az országba a magyarok, az idén pedig 12,9 százalékkal több, 45973 kocsi hoztunk be importban (a DataHouse adatai szerint).

Áprilisban viszont már csökkent a behozott használt autók száma a 2021-es adathoz képest. Ennek a változásnak az oka valószínűleg épp a drasztikusan megemelkedett árakban keresendő, de az is visszafogja az importot, hogy az évek óta tartó európai autóipari nehézségek, a pandémia és a chiphiány hatásai egyre jobban megmutatkoznak az eladósorba kerülő autók csökkenő darabszámában.

Az importált használt autók márka, modell szerinti összetétele is arra utal, hogy tényleg létező jelenség a pillanatnyilag nem elérhető új cégautók kiváltása jó állapotú használt kocsikkal. A toplista első négy helyezettje: Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Passat; kedvelt céges személyautó-típus valamennyi. Érdekes, hogy a Skoda Octavia, az egyik legtipikusabb vállalati kocsi csupán a huszadik a behozatali listában. Érdekes, de nem csoda. Ez a modell nemcsak nálunk, hanem egész Európában igen népszerű cégautó. Részben emiatt is érintik fokozottan gyártását, áttételesen pedig használtpiaci utánpótlását az autóipari alkatrész-ellátási nehézségek és az ebből eredő megnövekedett várakozási, illetve szállítási idő.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum