Az elektromos korszak meghozta a hátsókerék-hajtású autók reneszánszát

hátsókerékhajtás elektromos sportautó élmény

Nem sok választási lehetősége volt annak, aki az utóbbi néhány évtizedben új hátsókerék-hajtású autót akart venni. Német prémiummárkák, sportkocsi-gyártók, amerikai modellek, pickupok: ebből állt a kínálat. Az elektromos mobilitási tranzícióval viszont visszatér a hátul hajtás a tömegmodellek világába is.

Az elektromos autók térnyerése kapcsán vége-hossza nincs a legfanatikusabb, benzinvérű autósok részéről a kesergésnek. Oda a motorhang, a kipufogóhang, oda az élmény, véget ér a régi, jó világ! Pedig legalább egy dolognak nagyon is örülhet, aki értékeli azt a bizonyos klasszikus vezetési élményt: újra nem csak néhány prémiummárka néhány modellje kínálja a hátsókerék-hajtás örömeit.

Hogy egy autó első- illetve hátsókerékhajtású, esetleg összkerékhajtású-e, alapjaiban határozza meg a kocsi viselkedését. A legtisztább élményt a hátsókerék-hajtás adja, hiszen ebben a konstrukcióban elválik egymástól a kormányzás és a hajtás. Gyorsításnál, elindulásnál a hátsó tengelyen jelentkező megnövekedett terhelés segíti a hajtott kerekek elpörgésének elkerülésében, a motor erejének jobb hasznosításában. Kanyarokban a kocsi irányításában nyit extra lehetőségeket, hogy gázadással vagy gázelvétellel a hátsó kerekek viselkedését, ívtartását is befolyásolhatjuk. A kormányon pedig nem jelentkeznek úgynevezett hajtási befolyások: a motor nyomatéka nem befolyásolja közvetlenül a kormányzott kerekek, a kormánykerék mozgását.

A fronthajtás előnyei sokkal inkább a praktikumról szólnak. A keresztbe fordított motorral gyakorlatilag egybeépített sebességváltó és differenciálmű a hajtó féltengelyekkel elfér a kocsi elejében; a motortér mögötti teljes tér hasznossá tehető. A kompakt hajtóegység kevesebb alkatrészt, kisebb össztömeget és egyszerűbb gyártástechnológiát is jelent. Ráadásul a gyakorlatlanabb, a vezetéshez szükséges érzékekkel kevésbé megáldott autósok számára a fronthajtás biztonságosabb is. A túl gyors kanyarokban az orrtolás, a lassú sodródás könnyebben korrigálható, mint az akár túl nagy gázadásra, akár túl hirtelen gázelvételre hirtelen kitörni igyekvő hajtott hátsó tengely.

Az autóiparban Európában az egyszerű, olcsó kisautókkal (Citroën CV2, Trabant, Mini) az '50-es években kezdett el határozottan áttolódni a tömeggyártás súlypontja a fronthajtás irányába. A hátsókerék-hajtás a '80-as, '90-es évekre szinte már egzotikummá vált. A Mercedes és a BMW klasszikus modelljein és a sportautó-márkákon, illetve néhány sportmodell, roadster gyártóján kívül (Mazda MX-5) szinte senki nem gyártott hátsókerekes autót. Ha egy-egy tömegmodellből igazán erős sportverziót akart készíteni a gyártó, akkor az extra előnyöket jelentő összkerékhajtást választotta. A hátsókerekes tömegmodellek eltűntek. (Érdekes kivétel a Smart törpeautó, amelyeknél a hátsó tengelyre épített motorral sikerült nagyon tömör, kompakt konstrukciót létrehozni.)

Az elektromos autók korába lépve újra változott a helyzet. Ezekben a kocsikban a hatalmas akkumulátor elhelyezése a legnagyobb probléma. A hajtómotor kicsi, sebességváltóra nincs szükség: a leglogikusabb, legegyszerűbb konstrukciós megoldás, ha a motor újra a nem kormányzott hátsó tengelyre kerül. A biztonsági probléma már nem probléma: a kitörési hajlamot lekezeli a sofőr helyett a menetstabilizáló elektronika. (Az extra erős modellváltozatoknál természetesen továbbra is érdemes összkerékhajtást párosítani a nagy teljesítmény mellé. A 4x4-es villanyautóknál az első tengelyre is kerül egy villanymotor, így a nagyobb erő mellé rögtön hatékonyabb teljesítmény-leadás is társul.)

Az elektromos autók érkeztével egyidejűleg egy egész sor új, hátsókerék-hajtású modell is érkezett és érkezik az autópiacra. Mitsubishi i-MIEV/Peugeot iOn/Citroën C-Zero trió, VW ID-sorozat és konszerntársai (Skoda Enyaq, Cupra Born), valamennyi Tesla modell, Ford Mustang Mach-E, a két- és négyajtós elektromos Smart, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, BMW i3; alapváltozatukban mind hátsókerekesek. Úgy tűnik, ha nem meglévő modellt kell elektromos változatban is elkészíteni vagy nem a klasszikus fronthajtású gyártástechnológiához kell igazodni (Kia Soul EV, elektromos VW Up, Golf, Nissan Leaf, Mazda MX-30, stb.), a praktikusabb megoldás a hátsókerék-hajtás a villanyautók korában. Ezen a téren nemhogy elvett volna, inkább visszaadott valamit a tiszta vezetési élmény szerelmeseinek az elektromos mobilitási tranzíció!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum