Magyarországon jelenleg sem a téli gumi felszerelése, sem a hólánc autóban tartása nem kötelező a téli időszakban. (Ettől függetlenül a minimum négy milliméter profilmélységű téli gumi használatát minden felelős közlekedési szakmai szervezet nyomatékosan javasolja az autósoknak. Havas, jeges úton a jó állapotú téli abroncsok olyan mértékben növelik a jármű stabilitását, uralhatóságát, ami szó szerint életfontosságú lehet krízishelyzetekben.) Bizonyos útszakaszokon havas-jeges időben elméletileg itthon is találkozhatunk olyan ideiglenesen kihelyezett jelzőtáblával, amely előírja a hólánc kötelező felszerelését egy hajtott tengelyre. A magyar KRESZ még a hólánccal felszerelt járművek megengedett maximális sebességét is meghatározza: 50 km/h. Érdekes téli magyar szabály, hogy a szöges gumiabroncsok használata nálunk egész évben, minden körülmények között tilos!
Az európai országokban érvényes téli szabályokról számos gyűjtés található az interneten, de ha egy kicsit utánanézünk a részleteknek, kiderül, hogy ezek, akár még a Katasztrófavédelem honlapján lévő információk is https://katasztrofavedelem.hu/382/katasztrofatipusok-teli-veszelyek-a-teli-gumi-es-holanc-kotelezo-hasznalata-a-szomszedos-orszagokban gyakran pontatlanok. Ez a pontatlanság jellemzően (és megbocsáthatóan) a szigor irányában nyilvánul meg. A szomszédos országok közül Ausztriáról például a köztudatban rég elterjedt, hogy november 1. és április 15. között kötelező a téli időszakban a minimum 4 mm-es profilmélységű téli gumik használata, valamint hogy a kocsiban hóláncot is kell tartani. A szabály viszont pontosan úgy fogalmaz, hogy a téli gumi használata csak télies útviszonyok mellett, havas, jeges, latyakos időben kötelező.
Általában ez a hozzáállás a jellemző a téli gumit előíró többi közeli ország szabályaira is. Romániában komoly büntetésre számíthat, aki havas úton nyári gumival balesetet okoz, de a téli gumi az ottani előírások szerint is csak télies útviszonyok mellett kötelező. Szlovákiában, Szerbiában is hasonló a helyzet: a személyautókon kötelező a téli gumi használata, de csak télies útviszonyok esetén. Komplikált a helyzet Szlovéniában, ahol november 15. és március 15. között kell akár csak két keréken téli guminak lennie, de itt csak 3 mm-es minimum profilmélységet írnak elő. A téli gumi a szabályok szerint itt hólánccal is kiváltható havas úton. A tengerparti területek, ahol nem jellemző sem a hó, sem a jég az utakon viszont felmentést kaptak minden téli szabály alól. Horvátországban sem egységes a rendszer: vannak területek, ahol kell hóláncnak lenni a kocsiban télen, van, ahol csak 5 cm-esnél nagyobb hóban kérhetik a hatóságok a láncokat.
Vannak országok, ahol az sem mindegy, mennyire téli az a téli gumi. Németországban, Svájcban például kifejezetten csak a 3PMSF jelzésű, az oldalfalon a klasszikus hópehely szimbólumot egy hármas hegycsúcsba zárva bemutató gumik minősülnek "valódi" téli guminak. Ennek különösen egy baleset után lehet jelentősége: aki akár teljesen jóhiszeműen egy télinek tűnő, régebbi, sima hópelyhes vagy M+S jelzésű terepgumival okoz balesetet téli útviszonyok között, különösen drasztikus büntetésre számíthat.
Aki nagyobb járművel indul útnak, különösen alaposan készüljön fel megfelelő gumival és hófelszereléssel, mert tehergépkocsik, autóbuszok esetében jellemzően szigorúbbak a téli üzemeltetésre vonatkozó szabályok! És a cikk végén megismételjük a bevezetőben írtakat: az a biztos, ha minden keréken ott a jó minőségű, nem kopott valódi téli gumi, a csomagtartóban pedig a hólánc. Nem is annyira a szabályok miatt, hanem elsősorban a biztonságos téli autózás érdekében!