A klímaberendezésekben lehűtött levegőben ugyanis kicsapódik a pára, a megállás után felmelegedő vizes környezet pedig remek élőhelyet kínál a levegővel érkező gombák, baktériumok megtelepedésére és elszaporodására. A legismertebb kórság, amit be lehet szerezni egy elhanyagolt klímával, a legionella-fertőzés (bár ez sokkal inkább épületklímáknál jellemző probléma), de van olyan betegség is, ami olyannyira az autózáshoz kötődik, hogy egyenesen Pontiac-láznak hívják.
A minimum, amit megtehetünk a klíma okozta nyavalyák és az átkapcsoláskor jelentkező kellemetlen szag ellen, egy gyors otthoni kúra. Már egy-két ezer forintért kapható olyan spray vagy hab, ami házilag a klímarendszerbe juttatva átfertőtleníti a levegőjáratokat. Használatuk egyszerű: kiviteltől függően belsőlevegő-keringtetésre kapcsolt klímával a kocsi utasterében kifújt gázt vagy a klímarendszer bemeneti oldalán befújt habot pár perc intenzív szellőztetéssel átjáratunk a szellőzőrendszeren, az agresszív anyag pedig elöli az ott tanyázó jószágokat. Ezzel a módszerrel két probléma merülhet fel. Egyrészt hatásuk szükségszerűen felszínes, átmeneti. Másrészt ezek az anyagok, ha nem megfelelően használjuk fel őket, károsíthatnak elektronikai elemeket, oxidálhatnak fém alkatrészeket a kocsiban!
Ha profira bízzuk a tisztítást, többet kell fizetnünk. Egy tisztítás valahol 7-8 ezer forintnál kezdődik, de 15-20 ezer forintért már arra is számíthatunk, hogy a mester feltölti a klímarendszert is, pótolja az esetlegesen elszökött hűtőközeget. Egy ilyen szolgáltatás igénybevételekor bízhatunk abban, hogy olyan vegyszerekkel és berendezésekkel pucolják ki a rendszert, ami biztosan hosszú távra megoldja a problémákat. A manapság leginkább elterjedt tisztítási metódus az ózonos takarítás. A szellőztetőrendszerbe juttatott ózon erős oxidálószerként működve elöli, ártalmatlanítja az élő veszélyforrásokat és vegyszermaradványok hátragyása nélkül kórokozó- és szagmentessé varázsolja az autó utasterét.
Az „ultrahangos” tisztítás egy másik módszer. Ez nem azt a fajta tisztítást jelenti, amit laborokból, műhelyekből ismerünk (ennek során az ultrahang magas frekvenciájú rezgései fizikailag választják le a szennyeződést az alaptestről). Az ultrahang szerepe csak a tisztító vegyszer nagyon apró cseppekké porlasztása; ezek az apró cseppek a szellőzőrendszerben aztán hatékonyabban szórják be a teljes felületet és találják meg a mikroorganizmusokat.
Végül pedig egy praktikus tanács a klímarendszer elfertőződésének megelőzésére: ha a levegőhűtőt (AC) megállás előtt pár perccel kikapcsoljuk, akkor a rendszerben lecsapódott kondenzvíznek még van ideje kiszáradni, eltűnni, így nem keletkezik pangó folyadék sehol és nem tudnak megtelepedni a baktériumok, gombák sem. Ha pedig igazán szívünkön viseljük autónk légkondicionáló rendszerének sorsát, arra is ügyeljünk, hogy még télen is kapcsoljuk be legalább 2-3 hetente pár percre a légkondicionálót. Ha ezt megtesszük, akkor a mozgó alkatrészek kapnak egy kis kenést, a tömítések sem száradnak ki túlságosan, és bízvást számíthatunk rá, hogy sok-sok nyáron át élvezhetjük a jól működő hűtőrendszer előnyeit az autóban.