A brit What Car? magazin 18 ezer autóst interjúvolt meg arról, mennyire elégedettek a szervizzel, ahová autójukkal járnak a kötelező karbantartásra és javításokra. 29 márka szervizhálózata vizsgázott le ebben a közvéleménykutatásban, melyben az elvégzett munka minősége, a kapott szolgáltatás ár-érték aránya mellett a szervizek személyzetének udvariasságára is rákérdeztek a szerkesztők. A brit kutatás természetesen nem képezhető le teljes egészében a magyar piacra. Viszont mivel a nagy márkák importőre mindenhol nagyjából hasonló üzemeltetési feltételeket szabnak a velük szerződésben álló márkakereskedések, márkaszervizek számára, az eredmény azért számunkra is irányadó azzal kapcsolatban, hogy melyik márka hivatalos javítóhálózatától mire számíthatunk. A magazin a független szervizekkel való elégedettségre is rákérdezett, mert kíváncsiak voltak, hogy ha az autós a kötelező karbantartások időszaka után, a garanciából kiöregedett kocsit máshová vitte, jobb szolgáltatást, jobb munkát, jobb ár-érték arányt talált-e a pénzéért a hivatalos szervizhálózaton kívül. A kutatásban a húszévesnél nem idősebb autókat vizsgálták.
A márkaszerviz-elégedettségi verseny győztese a Lexus. Az eredmény nem meglepő, hiszen a Toyota által 1989-ben létrehozott prémiummárka hagyományosan igen jól, általában a legjobban szerepel a termékelégedettségi, megbízhatósági felméréseken és a márkahűséget vizsgáló kutatásokban is. Ha egy autó eleve jó, megbízható, nemigen romlik el, érthető módon a márkaszervizekben is nehéz csalódni a tulajdonosoknak. A What Car? által a felmérés eredményéből képzett elégedettségi index egészen elképesztő módon emelkedik ki a sorból: 94,1% a Lexus eredménye, 91,8% az őt követő Subarué és innen kismértékű, csaknem egyenletes csökkenéssel jönnek a számok a sereghajtókig.
Helyezés | Márka | Elégedettségi index |
---|---|---|
1. | Lexus | 94.1% |
2. | Subaru | 91.8% |
3. | Honda | 91.3% |
4. | Suzuki | 90.6% |
5. | Volvo | 89.7% |
5. | Toyota | 89.7% |
7. | Skoda | 89.2% |
8. | Kia | 89.1% |
9. | Peugeot | 88.9% |
10. | Hyundai | 88.2% |
11. | Citroen | 87.7% |
12. | Mini | 87.1% |
13. | Alfa Romeo | 86.9% |
14. | Volkswagen | 86.6% |
15. | Dacia | 86.4% |
16. | Ford | 86.2% |
17. | Fiat | 86.1% |
18. | Seat | 86.0% |
19. | Jaguar | 85.9% |
20. | Mazda | 85.6% |
21. | BMW | 85.4% |
21. | Vauxhall (Opel) | 85.4% |
23. | Mitsubishi | 85.2% |
24. | Nissan | 84.5% |
25. | Porsche | 84.1% |
26. | Renault | 83.7% |
27. | Mercedes-Benz | 83.5% |
28. | Audi | 83.3% |
29. | Land Rover | 82.7% |
A sor végére kerülőknél más a helyzet. Az utolsó három márka, a Mercedes, az Audi és a Land Rover ügyfelei elsősorban a rossz ár-érték arányra, a magas költségekre panaszkodtak. A 29-es listában 26. helyre szorult Renault-nál viszont sokkal inkább a munka minőségével és az ügyfélkezeléssel volt probléma, kevésbé az árral.
Első gondolatra talán meglepő módon a független szervizekkel való általános elégedettség magasabb volt a megkérdezett autósok körében, mint a márkaszervizek esetében. Míg a hivatalos hálózatok szervizeinek átlaga 87,1%, a függetleneké már 92,6% volt és egyáltalán nem volt márka, ahol az ügyfelek véleményéből 90% alatti érték jött volna ki ezekre a műhelyekre. Ugyanakkor, ha jobban belegondolunk, az eredmény logikus: míg a márkaszervizek esetében az ügyfél többé-kevésbé kötve van egy közeli hivatalos műhelyhez, a karbantartás vagy javítás után pedig márkaszerviz-árat kell fizetnie, a garanciaidő letelte után már oda megy és ott javíttat, ahol akar illetve ahol a számára megfelelő kiszolgálást és árakat találja.
Helyezés | Márka | Elégedettségi index |
---|---|---|
1. | Suzuki | 95.8% |
2. | Lexus | 95.0% |
3. | Citroen | 93.9% |
4. | Honda | 93.8% |
5. | Jaguar | 93.6% |
6. | Mercedes-Benz | 93.5% |
7. | Hyundai | 93.2% |
8. | Volkswagen | 93.1% |
9. | Mazda | 93.0% |
10. | Audi | 92.8% |
10. | Ford | 92.8% |
12. | Mini | 92.7% |
12. | Skoda | 92.7% |
14. | Toyota | 92.4% |
14. | Volvo | 92.4% |
14. | Kia | 92.4% |
17. | Alfa Romeo | 92.3% |
18. | Porsche | 91.9% |
19. | Land Rover | 91.8% |
20. | Nissan | 91.7% |
21. | Peugeot | 91.6% |
22. | BMW | 91.5% |
22. | Seat | 91.5% |
24. | Vauxhall (Opel) | 91.2% |
25. | Renault | 91.1% |
26. | Fiat | 90.7% |