Műszaki szemmel valóban az autó mechanikájának egyik legkritikusabb pontja a turbófeltöltő. Precíz illesztésű alkatrészek, nagy hőterhelés mellett hatalmas fordulatszámot elérő forgó elemek, a bonyolultabb szerkezeteknél ráadásul komplikált lapátszög-állító rendszer ebben a pokoli környezetben; ha igaz Murphy törvénye, hát alighanem itt figyelhetjük meg az igazságát legelőször egy motorban. De ez is csak egy alkatrész, amit lehet cserélni, lehet javítani, kopását, elhasználódását pedig beárazza a piac. Egy idősebb autóban a javítás költsége már csak töredéke annak, amit egy új autó esetleges turbóhibája esetén számol el az importőr javítási költségként.
Turbós használt autó vásárlása során három dolgot kell figyelembe venni. A legfontosabb, hogy anyagilag készüljünk fel egy esetleges cserére, javításra! Egy turbófeltöltő javítása 50-60 ezer forinttól indul az egyszerűbb, gyakori konstrukcióknál, de lehet 2-300 ezer forint vagy még sokkal több is egy bonyolultabb motornál. Pláne, ha több turbó is van a rendszerben. (A BMW ma már 4, igen: négy darab feltöltőnél jár az 50d motornál, ezekből a kocsikból nemigen lesz használtautós titkos tipp.) Ökölszabály, hogy egy viszonylag korszerű közös nyomócsöves turbódízelnél vagy modern közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotornál legalább 3-400 ezer forint legyen készenlétben még a legkommerszebb, legolcsóbban javítható modellek vásárlásánál is egy esetleges javításra, felkészülve ezzel egyebek mellett pont a turbó meghibásodásának kezelésére is.
Persze jobb, ha eleve olyan kocsit veszünk, amelynél nem valószínű a korai turbóhalál. A második főszabály: olyan autót keressünk, amit rendesen karbantartottak! A legtöbb motorban a turbófeltöltő képes kiszolgálni a motort akár annak teljes élettartamán át, de ehhez szüksége van törődésre. Alapvető fontosságú az olajcsereperiódusok betartása és a gyári specifikációjú olaj használata. A turbóhibákat kilencven százalékban a nem megfelelő kenés okozza, aminek oka lehet az alacsony olajszint vagy az elhasználódott, elkoszolódott kenőanyag. Szintén fontos a kíméletes használat hidegindítás után és a megfelelő visszahűtés, leállítás előtt pár perc alapjáraton ketyegtetés nagy terhelést, például hosszú, nagysebességű autópályázást követő megállás esetén. Ezeket persze nehéz ellenőrizni használtautó-vásárláskor, de ha kereskedésből vesszük a kocsit, biztató a korrekt szervizkönyv, benne az összes előírt olajcserével, ha pedig magánszemélytől, érdemes kifaggatni a tulajt, hogy mennyire turbó-tudatosan használta autóját.
A harmadik tanácsunk: lehetőleg válasszunk eleve megbízható konstrukciójú turbós motort, illetve kerüljük, vagy a turbóhibára anyagilag felkészülve válasszuk a köztudomásúlag problémás motorokat! Ilyen a számtalan kocsiba beépített 1,6 literes HDI (ez alapvetően Citroën-Peugeot motor, de volt Fordokban, Suzukikban, Mazdákban, sőt: Minikben és Volvókban is), az 1,4 literes TSI-motor a VW-konszernnél, illetve az 1,3 literes Fiat-dízel, legalábbis gyártása korai éveiben. Kevés viszont a panasz a Fiat-féle 1,4 literes T-Jet benzinmotorokra vagy a nagyobb JTD-kre, melyet szintén sok autótípusba beépítettek különböző gyártók.
Ha mégis összeomlik a turbó, a leggazdaságosabb nem újra cserélni, hanem egy szakosodott felújítóműhelyben kezeltetni a problémát. Itt a károsodás mértékétől függ, hogy mennyibe kerül a javítás, de a gyakoribb turbótípusoknál nem is kell várni a felújításra, hanem egy már feljavított cseredarabbal távozhatunk. Persze egy turbóhalál után nem csak a cseréből áll a javítás: utána kell járni annak is, mi okozta a hibát. Az olaj és olajszűrő azonnali cseréje, a turbó kenési rendszerének tisztítása, hűtésének ellenőrzése a minimum, ha nem akarjuk gyorsan elpusztítani a frissen cserélt új vagy felújított szerkezetet is. (Sajnos sok a kontár a turbószerviz-piacon, érdemes alaposan utánakérdezni, az interneten utánanézni a kiválasztott műhelynek, mielőtt a kezükbe adjuk az autót.)
És hogy egyáltalán miért használ az autóipar turbót?
A kipufogógázok amúgy veszendőbe menő energiáját felhasználva az égéstérbe többletlevegőt bekényszerítő turbófeltöltő logikus és gazdaságos megoldás a benzin- vagy dízelmotor hatékonyságának növelésére. Nagyobb teljesítmény érhető el kisebb tömeg mellett, illetve azonos teljesítmény kivétele kisebb fogyasztással és kevesebb károsanyag-kibocsátással jár egy szívómotorhoz képest. A turbó egyetlen hátránya a bonyolultabb technika és az extra meghibásodási lehetőség – de ezt a hátrányt körültekintő üzemeltetéssel ki lehet egyenlíteni.