A legpraktikusabb kiskocsik a használtpiacon

kisautók fejlesztés átalakított modellek

Az autógyártók időről időre kísérletet tesznek a hagyományos kisautó-kategória kibővítésre extra teret, innovatív ötleteket tartalmazó modellekkel. Ezek a kísérletek gazdaságilag ritkán sikeresek a gyártóknak, viszont később jól jönnek azoknak a vevőknek, akik kívül kicsi, belül nagy használt kocsit keresnek.

Kisautó-alapokra nagy autót építeni, a rendelkezésre álló alapterületet maximálisan kihasználni: az ötlet logikusnak tűnik, de a vevők többnyire mégsem díjazzák az autógyártók ilyen irányú kísérleteit. Mivel a felpuffasztott, egyedi fejlesztésekkel megszórt kiskocsik ára jellemzően átlép az eggyel nagyobb kategóriába, a vásárlók nagy része már csak azt látja, hogy ennyi pénzért akár kompakt autót is kaphat, komolyabb műszaki tartalommal, nagyobb presztízsértékkel. Az érdekes, tágas kiskocsik pedig megmaradnak remek használati értékkel bíró egzotikumoknak használtautó-korba lépve is. Ezekből a modellekből mutatunk be néhányat.

A Toyota Yaris egyszerű, elnyűhetetlen technikájának és minden modellgenerációjára jellemző cuki formájának köszönhetően keresett kiskocsi. Az első szériának volt azonban egy kombi-furgon-egyterű verziója, ami cukinak kevésbé, inkább bumfordinak nevezhető, ellenben elképesztően tágas: a Yaris Verso. Az 1999 és 2005 között gyártott autó japán belpiaci neve jóval kifejezőbb volt: FunCargónak hívták. A magas tetejű, meredek hátfalú, oldalra nyíló ötödik ajtajú autócska csomagtere alapesetben nem olyan óriási: csak 390 liter (ami azért jóval nagyobb a korabeli kisautók csomagtartóinál), de a hátsó üléstámlák ledöntésével már elképesztő méretű, csaknem két köbméteres, 1930 literes raktér alakítható ki. A hazai használtpiacon akár 1,3 vagy 1,5 literes benzines, akár 1,4 literes dízelmotorral jóval egymillió forint alatti büdzséből is lehet válogatni a fennmaradt állomány még elfogadható állapotú tagjaiból.

Az Opel nem is annyira a térkínálatot, inkább a ki-beszállás megkönnyítését próbálta új szintre emelni a második generációs Merivával (Meriva B), ami 2010 és 2017 között készült. A kis egyterű érdekessége a szokásos irány ellenében nyíló hátsó ajtókonstrukció. A hátrafelé nyíló ajtókon az idős, illetve nehezen mozgó utasok számára sokkal könnyebb, kényelmesebb a ki-beszállás a hátsó ülésekre és a gyerekülések kezelése is lényegesen komfortosabb. Ez az ajtóelrendezés a nagyobb gyerekek biztonságát is szolgálja azzal, hogy egy áruházi parkolóban megállva az első és hátsó ajtók a szomszéd autóval egyfajta ketrecet képeznek; a kiszálló gyerekek nem tudnak kiszállás után rögtön hebehurgyán kiugrani a mögöttes forgalom elé. Az Opel hallott arról, hogy ezt az ajtómegoldást a gonosz "öngyilkos ajtó" néven is szokás emlegetni, ezért elinduláskor automatikusan reteszelődő zárat épített a kocsiba. A Merivák ára sajnos használtan is magas, az egykorú Astra kombiknál jóval drágábban kínálják ezeket az érdekes kis családi kocsikat.

A Ford is az ajtók működésének reformjával próbálkozott a kisautó-szegmensben, amikor bemutatta a korabeli Fiesta technikájára épülő B-Max kis egyterűt, két hátsó tolóajtóval. A praktikus, hátra kényelmes ki-beszállást biztosító autóért a szaksajtó ugyan lelkesedett, de a kocsit a vásárlóközönség részéről érdektelenség fogadta. Olyannyira, hogy a 2012 és 2017 között gyártott B-Max még modellfrissítést sem kapott. Csendben, utód nélkül múlt ki, hogy átadja a helyét a modellportfólióban egy kevésbé praktikus, de divatosabb új kísérletnek: a Dél-Amerikában akkor már forgalmazott EcoSport kis SUV európai bevezetésének. A B-Maxnak használtan magas maradt az ára: a hazai kínálat zömét 2-3 millió forintért hirdetik, elsősorban állapottól függő, a kort, futásteljesítményt kevésbé tükröző áron.

A Volkswagen-konszernnél a Skoda vállalta magára, hogy valami különlegesen nagyot nyújtson a kiskocsik kategóriájában. A Fabia ugyan három generációban is elérhető volt kombi karosszériával, a Skoda mégis úgy érezte, lehet még növelni a teret és 2006-ban bemutatták a Roomstert. A Fabia-orrú, furgon fenekű, XXL-es kisautó csomagtere alaphelyzetben is tágas; a 480 liter, ledöntött hátsó ülésekkel pedig 1585 literre nő a rakodótér. A kis furgonok helykínálatát személyautós komforttal ötvöző, különleges formájú, Scout néven a facelift után ál-terepesített kivitelben is elérhető Skodát 2015-ig gyártották. A modell hazai kínálatának árazásában a 11-13 éves kor amolyan vízválasztónak tekinthető: alatta meglepően olcsó, felette meglepően magas hirdetési árakkal lehet találkozni.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum