A havilap kérdőívén ezúttal is a megszokott kérdések szerepeltek: milyen műszaki hibák voltak a válaszadók kocsijával az elmúlt évben, mennyi idő alatt sikerült ezeket megjavíttatni, mennyiért. Több mint 18 ezer olvasó küldte el válaszait, ezekből pedig a WhatCar? összeállította a tavalyi év megbízhatósági statisztikáját, melyben 31 autógyártó összesen 218 modellje szerepel. A magazin tíz kategóriába sorolta be a különböző típusokat.
Városi autók, kiskocsik
A legkisebbek átlagos megbízhatósági indexe 94,7% (ebben a mutatóban tehát szerepel a meghibásodások száma illetve a javítás ideje és költsége is). A legmegbízhatóbb nem igazán meglepő módon az egyik legegyszerűbb autó (hisz ami nincs beépítve egy kocsiba, az biztosan nem romlik el): a Suzuki Celerio. Csupán a Celeriók 7%-a romlott el, és bár a legtipikusabb hiba egy elég ijesztően hangzó váltó-meghibásodás volt, a bajt gyorsan és garanciában, ingyen orvosolták a márkaszervizek. Szintén kiemelkedően jól szerepelt a legújabb Honda Jazz és a Dacia Sandero, melyeknek egyformán 11-11%-áról jelentettek hibát, de csupán a fődarabokat nem érintő, kényszerű leállást nem okozó kisebb elektromos vagy esztétikai problémákat. A kisautók között jól, 95% feletti megbízhatósági indexszel szerepelt még a Škoda Citygo – Volkswagen Up páros, a Hyundai i10és i20, a Toyota Yaris és Aygo, valamint az előző Honda Jazz és a szintén eggyel korábbi generációs Ford Fiesta.
A leggyengébb kiskocsi a 2008-2017-es Seat Ibiza volt, de 90% alatt teljesített a Peugeot 208, az Opel (igaz, kint Vauxhall-nak hívják) Corsa, az előző szériás VW Polo és Nissan Note.
Családi autók (kompakt és prémium kompakt kategória)
A mezőny győztese a tavaly leállított gyártású Škoda Rapid volt, ezeknek mindössze 5%-át vitték szervizbe kicsi, a használhatóságot nem befolyásoló hibával. Szintén jól szerepelt a Toyota Auris és az előző Hyundai i30/Kia Ceed páros, a benzines Škoda Octavia és az előző Honda Civic.
A legkevésbé megbízható kocsi ebben a kategóriában a britek tapasztalata szerint a 2015 utáni dízel Opel Astra volt, de a Nissan Pulsarok, dízel 1-es BMW-k, Peugeot 308-ak és új Ford Focusok tulajai is sokat panaszkodtak.
Közép és prémium-közép kategória
Ebben a méretosztályban a koreai páros, a Hyundai i40 és a Kia Optima szerepelt kiemelkedően jól, 97,9 és 97,3%-os megbízhatósági indexszel. Dícséretes még a Volvo S60/V60 illetve S90/V90 valamint a benzines Jaguar XE jó eredménye, 96% feletti indexszel.
Érdekes, hogy a lista sereghajtója is a Jaguar XE. A dízelmotoros példányoknál a WhatCar? által felállított valamennyi hibakategóriában volt bejelentett eset, a meghibásodott kocsik negyede mozgásképtelenné is vált a műszaki probléma miatt. Szintén gyengén muzsikáltak a 2008-2017-es Opel/Vauxhall Insigniák, melyek 39%-ánál volt valamilyen hiba tavaly, de a C-osztályos Mercedesek és a VW Passatok is 90%-os index alatt zártak.
Felső-közép és nagykategória
A győztes a Jaguar XJ, a vesztes a 2007-2015-ös Jaguar XF: érthetetlen, hogy produkálhat egy márka ilyen minőségi szórást. De nem csak a Jaguar ilyen végletes, ami a megbízhatóságot illeti. A kategória második és utolsó előtti helyezettje egyaránt Mercedes: az E-osztályok tulajdonosai keveset, az S-osztályosok többet bosszankodhattak tavaly.
Kis SUV-k és crossoverek
Az abszolút győztes a tavaly kifutott Kia Soul volt, 100%-os indexszel, vagyis a válaszadók körében hibamentes futással egész évben! Szintén jól szerepelt a Mini Countryman és a Suzuki Vitara. Előbbiek csupán 5, utóbbiak 7%-áról jelentettek kisebb, azonnali leállást nem igénylő hibákat a tulajdonosok.
Messze a legrosszabb lett viszont 77%-os indexével a Jeep Renegade, de a Volkswagen T-Roc sem dicsekedhet azzal, hogy a viszonylag friss modell tulajdonosainak negyede jelentett hibát, a megbízhatósági index így csak 86,5%.
Közepes szabadidőautók
98% feletti indexszel a benzines, előző generációs Audi Q3, a Volvo XC40 és a kategóriagyőztes Kia Sportage vezeti ezt a listát. A legszeszélyesebb modell a Range Rover Evoque lett, 78,4%-kal, de a Nissan Qashqai/Renault Kadjar testvérmodellek bőven 90% alatti indexe se ad okot sok bizakodásra a tulajdonosoknak.
Nagyobb szabadidőautók
Végre egy Toyota az élen: ezt a kategóriát a 2013-2019-es Rav-4 zárta győztesként, 99,5%-os indexszel. A dobogó többi fokára is japán kocsi került, kiemelkedően megbízhatónak bizonyult a benzines Honda CR-V és Mazda CX-5 is.
Különös módon a legkevésbé strapabíró kocsi is egy japán lett: a Nissan X-Trail a maga 77,1%-os indexével. Érdemes még megemlíteni, hogy a Ford Edge, a Land Rover Discovery, az előző Hyundai Santa Fé és az előző dízel Mazda CX-5 mind 85% alatti indexszel, egyértelműen a kategóriaátlag alatt teljesített.
Luxus-SUV-k
És a másik véglet, az agyonextrázott, bonyolult hajtásláncú prémium szabadidőautók világa. A gazdagoknak se könnyű az élete: a kocsik kategóriaátlaga csupán 86,5%-os volt és még a győztes, az előző generációs VW Touareg is csak 96%-ot tudott összehozni. A lista élén az előző BMW X5, a Porsche Macan és a Mercedes GLE szerepel még, 90% feletti indexszel. A szégyenpadra ismét Land Rover-termékek kerültek; a 2013-tól máig gyártott Range Rover, 69,3 %-kal, de a jóval frissebb, 2017 óta készülő Range Rover Velar se dicsekedhet a maga 77,9%-ával. Az meg már kifejezetten kínos lehet a brit gyártónak, hogy a brit felmérésen a harmadik és negyedik legrosszabb is az ő autójuk lett; a kifutott és az aktuális Land Rover Discovery, 82,5 illetve 83,6%-kal.