A használt villanyautók együtt drágulnak a piaccal

elektromos autó villanyautó akkumulátor

Az elektromobilitás térhódítása az első modern, nagy sorozatban készülő villanyautók megjelenésével már több mint egy évtizede tart. Hogyan hatnak a jelenlegi piaci változások a használt elektromos autók egyre bővülő szegmensére?

Amikor majd a jövőből visszatekintve próbáljuk meghatározni, pontosan mikortól is számíthatjuk az elektromos autózás korának kezdetét, valószínűleg 2010-2012 környékét jelöljük majd meg. Ebben a néhány évben jelentek meg azok a már világpiaci jelentőségű, százezres nagyságrendű gyártási darabszámokat elérő, népszerű kategóriákban sok autóvásárló számára reális alternatívát jelentő modellek, amelyekkel a sok korábbi prototípus vagy alig-autó után ténylegesen elindult a tranzíció. Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoé, Tesla Model S: ezek a kocsik az elektromos motorizáció T-Fordjai, VW Bogarai, 500-as Fiatjai.

Sok szempontból azonban más helyzetben vannak ezek a modellek ma, mint a T-Ford, a VW Bogár, az 500-as Fiat volt a maga idejében. Az elektromos autók technikája rendkívül gyorsan fejlődik. Míg a bogárhátú Volkswagen képes volt hat és fél évtizeden át gyártásban maradni, a villanyautók technológiájában már pár év alatt is olyan komoly változások történnek, hogy a korai modellek gyorsan korszerűtlenné, túl kis hatótávolságúvá, lassan tölthetővé válnak. Amikor ezek a kocsik megjelentek, nagyon nehéz volt megjósolni, hogyan alakul majd az értéktartásuk. Kell-e valakinek egy 4-5, pláne 8-10 éves korai használt elektromos autó, elöregedett akkumulátorral, eleve nagyon szerény hatótávolsággal, ha közben megjelennek a korszerűbb, nagyobb akkus villanyautók? És ha igen, a második, harmadik tulajdonos mennyit hajlandó majd fizetni ezekért a csak erős kompromisszumokkal használható e-autókért, miközben ott van alternatívának a még mindig létező belsőégésű motoros technika, hatótáv-gondok nélkül?

Egy évtizeddel az első nagy sorozatú elektromos autók megjelenése után úgy tűnik, ezekre a kérdésekre megérkeztek a válaszok. Az elektromos autók iránti igény gyorsan növekszik a használtpiacon is. A villanyautók használatával, tulajdonlásával kapcsolatos adminisztratív könnyebbségek mellé az utóbbi hónapokban megérkezett extra ösztönzésnek a hagyományos üzemanyagok árának gyors emelkedése is. A néhány éves vagy még idősebb elektromos autók kis hatótávolsága továbbra is elfogadhatatlan a legtöbb autóvásárló számára, a villanyautók iránt érdeklődők bővülő körében azonban így is egyre többen vannak, akiknek megfelelő megoldás akár az a néhány tucat kilométer is, amit a legöregebb nagyszériás e-autók meg tudnak tenni egy feltöltéssel.

A használt villanyautókat Európában nem nehéz eladni és nem kell aránytalanul olcsón sem árulni őket. Sőt. Egy brit elemzés szerint egy használt elektromos autó átlagos eladási ideje 26 nap, szemben a dízel használt autók 30, a benzinesek 34 napos átfutási idejével. Amerikai statisztikák szerint míg tavaly szeptemberben a kinti használtpiacon megállt a benzines használt autók árszintjének növekedése, az elektromos autók tovább drágultak; valószínűleg hasonló trend várható Európában is.

Magyar autókereskedők egyöntetű véleménye szerint a jó műszaki állapotú, nem lecsökkent akkumulátor-kapacitású, viszonylag fiatal, legalább 25-30 kWh kapacitású, tehát 150-180 km-es biztonsággal tervezhető vegyes üzemű hatótávú használt villanyautók itthon is nagyon gyorsan, jó áron adhatók el. Problémát jelenleg inkább a szűkülő kínálat jelent. A nyugat-európai piacon nincs annyi eladó fiatal, jó állapotú használt villanyautó, mint amennyire itthon vevő lenne. Az árak a nagy keresletnek és az általános autópiaci drágulásnak megfelelően az elektromos autók esetében is folyamatosan emelkednek.

Nehezen eladhatók viszont a nagyon korai, kis hatótávú, legyengült akkumulátorú kocsik. Ezeknek a sokszor esztétikailag, műszakilag ma is jó állapotú, csak éppen autóként alig használható kocsiknak a sorsát a magyar piacon is gyorsan növekvő, a garanciaidőből kiöregedő elektromos autók utógondozásra szakosodó háttérszolgáltatói szektor oldhatja meg. Egyre több modellhez, típushoz érhető el már magyar szervizben is a nem irreálisan drága, esetenként a régi, gyenge, de stabil energiatárolónak még használható akku beszámításával még kedvezőbb árú akkumulátorcsere, amivel ezek a kocsik ismét használhatók lesznek vagy újra ringbe szállhatnak a használt villanyautók piacán.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum