A tisztán elektromos hajtású vagy legalább néhány tucat kilométer erejéig kizárólag elektromos üzemre is alkalmas plug-in hibrid autók piaci térhódítása már évtizedes globális folyamat. Az elsősorban Európát érintő, az orosz-ukrán háború következményeként fellépő energiaválságban viszont kontinensünkön még gyorsabban nő a kereslet ezekre a kocsikra. Érthető is, hogy a vevők keresik a villannyal vagy villannyal is működő autókat, hiszen a magas benzin- és gázolaj-árakat vagy az ellátás esetleges problémáit könnyebb kezelni, ha a mobilitásunk nem vagy nem kizárólag az olajipari termékekre épül.
Az első félév adatai szerint idén júliusig 1.127.489 tisztán elektromos üzemre is képes autó került forgalomba a kontinensen, ami 20 százalékos piaci arányt jelent. Ebből a tisztán elektromos autók 12, a konnektoros hibridek 8 százalékot képviselnek. Az európai piac adatai, valószínűleg az autóipar jelenleg is fennálló termelési zavarai miatt, mutatnak némi ugrálást; júniusban 22%-kal esett vissza a konnektoros hibridek értékesítése, a tisztán elektromos kocsiké ugyanakkor 4%-kal nőtt az előző évhez képest. Arányaiban az elektromos üzemre képes kocsik még így is éves átlag felett teljesítettek ebben a hónapban, az összes regisztráció 21%-át tették ki. Európa legnépszerűbb elektromos és plug-in hibrid autóinak összesített listáját júniusban a Tesla Model Y vezette, csaknem 17 ezer autóval. A második helyezett Fiat 500e-ből kevesebb mint feleannyi, 7322 darab állt forgalomba. Az első plug-in hibrid modell csak a villamos hajtásra is képes kocsik listájának kilencedik helyére fért be; az egy feltöltéssel 50-60 városi-elővárosi kilométer megtételére is képes és elektromos üzemben a 130 km/h-s autópályatempót is elérő Ford Kuga PHEV, 3792 júniusban regisztrált példánnyal. (adatok: insideevs.com)
Az árérzékeny hazai autópiacon az új autók között a magas vételárú elektromos autók közel sem teljesítenek ilyen jól, de arányuk gyorsan növekszik. Az idei első félévben a magyar újautó-regisztrációk száma 11,4%-kal csökkent, viszont a tavalyi azonos időszakhoz képest 84,6 százalékkal nőtt az elektromos, 19,1%-kal a plug-in hibrid autók száma, arányuk összesítve a teljes eladások 8,2 százaléka. A magyar autóvásárlók továbbra is a használtautó-piacon kompenzálják az újautók eladásaiban tapasztalható csökkenést. Az idei első félévben csaknem tíz százalékkal több használt kocsit importáltunk, mint tavaly. Az elektromos autók iránti kereslet jól érzékelhetően emelkedik a használt szegmensben is.
Látványos összefüggés érzékelhető a használtpiacon van a benzinár-helyzet alakulása és az elektromos autók iránti érdeklődés között. A céges autók hatósági ár alóli kivezetésének napján a hazai használtautó-keresők drasztikus megugrást észleltek a villanyautókra indított keresések számában. A gyorsan elvihető, már itthon lévő autók esetében alkalmanként árverés-szerű helyzet alakul ki, nem ritkaság, hogy a vásárlók egymásra licitálnak a villanyautókra a kereskedőknél, az autót hirdető tulajdonosoknál. Gyorsan nő azoknak a kereskedéseknek a száma is, amelyek specializálódnak és részben vagy teljesen az elektromos és plug-in hibrid kocsiknak a külföldi beszerzésére és hazai értékesítésére szakosodnak.
(adatok: MGE, DataHouse)