15,6 év a magyar autók átlagéletkora. De tényleg akkora baj ez?

átlagéletkor magyar autók korszerűség

A 2008-as gazdasági válság óta folyamatosan növekszik a magyar személyautópark átlagéletkora. Akkor még 10,4 éves volt az Átlagos Magyar Autó, ma 15,6. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy egy 2008-as tíz és fél éves autóban boldogabbak tudtunk lenni, mint amennyire azok lehetünk egy mai csaknem 16 évesben.

2007-2008-ban az akkori tízéves kocsik közül még a legmodernebbek is az előző évezred végének konstrukciói voltak. Az 1998-as modellévben mutatkozott be például a Daewoo Matiz, a Peugeot 206-os, a 4-es Volkswagen Golf, az első generációs Ford Focus. Ekkoriban még csak néhány éves, luxusautós extraként ismertük a menetstabilizáló elektronikát, sőt: még a blokkolásgátló sem volt magától értetődő tétel a kompakt vagy kis kocsik biztonsági felszereltségében. Egyáltalán nem volt törvényszerű, hogy akár csak egy légzsák is legyen a kocsiban és a kisebb kategóriákban több autó hagyta el klíma nélkül a gyártósort, mint légkondicionálóval. Az 1,6 literes szívó benzinmotorok többnyire épp csak alig lépték át a száz lóerős álomhatárt, a dízelmotoroknál pedig csak 1999-ben indult a közös nyomócsöves, nem csak takarékos, de végre halk, finom működésű motorok kora. A hibridek, pláne az elektromos autó még inkább számított a jövő, mint az akkori jelen technikájának: az első Toyota Prius csak 2000-ben jelent meg az európai piacon. Az elektromos ablak, a központi zár a kompakt és a kis kocsik között még extrának számított.

A mai 15-16 éves kocsik közül ellenben a legkorszerűbbeket épp abban a bizonyos "válságévben" kezdték gyártani; ezek azok az autók, amelyeket a 2008-2009-es modellévekre mutattak be a gyártók. 2008-ban érkezett az első F-fel kezdődő kódjelű BMW (az F01-es Hetes), a Suzuki Splash, ami végképp átírta a fejünkben, hogy mi is az a Mi Autónk. Ekkor érkezett a 6-os Golf, ekkor nyitott új korszakot az Opel a Vectrákat nyugdíjazó Insigniával. Már javában zajlott a SUV-forradalom, jött az első Audi Q5, a Ford Kuga, a Kia Soul, a Volvo XC60. A 2009-es modellévben már felbukkant az az villanyautó, ami ma használtan sokaknak a lehetséges belépést jelenti a villanyautózásba: a Mitsubishi i-Miev. A hibridautó már egyáltalán nem számított ritkaságnak, 2009-ben már harmadik generációját nyitotta meg a Toyota Prius. A kis turbós benzinmotorok elkezdték szinte természetes dologgá formálni a fejünkben a 100+ lóerőt a kisutók kategóriájában is.

Az ABS, a több darab utastéri légzsák már természetes dolog volt ekkoriban. Az ESP demokratizálódása szinte teljesen lezajlott; a kompakt kategóriában közel általános dolog volt a menetstabilizáló, ami az elektronikus vezetéstámogató rendszerek közül máig a legfontosabb a balesetek elkerülésében. Egy alsó-közép- vagy középkategóriás autó már szinte elképzelhetetlen volt klíma és ritkaság automata klíma nélkül. Egyre több gyári fejegységben jelent meg az akár még a mai telefonokkal együttműködni is képes Bluetooth kihangosítás, nem volt ritkaság az esőérzékelő ablaktörlő, a kulcsnélküli nyitás-indítás.

2023-ban egy jól felszerelt 2008-as autó használhatóság, korszerűség szempontjából egyáltalán nem számít öregnek. Ha sikerült megőrizni a jó műszaki állapotot, kisebb vonzerővel bír ma egy akár csak 2-3 éves autó egy mai tizenöt évessel szemben, mint amennyire 2008-ban bírt egy akkori szinte új modell az akkor akár csak tízéves modellekhez képest. Nem vitás, hogy a gazdasági körülményeink, az autóipar közelmúltbeli válsága és az infláció is közrejátszik az autópark öregedésében, de a folyamatban valószínűleg az is benne van, hogy egy karbantartott, megkímélt mai tizenöt éves kocsiból egyszerűen kevésbé vágyunk át egy újba vagy néhány évesbe, mint régebben. Ha még megbízhatóan indul, megy megáll és nincs lelakva, akkor egy 2008-as Golf, Swift vagy 5-ös BMW is lehet sokak számára éppen olyan szerethető, használható, praktikus, takarékos, komfortos és biztonságos autó, mint egy jóval drágább 2018-as modell - horribile dictu mint egy rettentően megdrágult, sokak szerint haszontalan elektronikával teletömött új.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum